Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Reptielen heersten in ijstijd in Australië

Enorme slangen, komodovaranen en krokodillen stonden de ijstijd in Australië boven aan de voedselketen, blijkt uit nieuw onderzoek van fossielen die de laatste 15 jaar zijn verzameld.

In de laatste ijstijd werd de aarde gedomineerd door megafauna – grote zoogdieren. Maar in Australië stonden de reptielen boven aan de voedselketen.

Dat blijkt uit onderzoek van fossielen die de afgelopen 15 jaar zijn verzameld.

Paleontologen van The University of Queensland in Australië onderzochten de fossielen en concluderen dat Australië in de ijstijd heftige veranderingen doormaakte, die radicaal ingrepen op de fauna.

Enorme reptielen stonden boven aan de voedselketen

Tot 40.000 jaar terug waren de grootste roofdieren reuzenslangen, landkrokodillen met lange poten en 200 kilo zware komodovaranen.

Klimaatverandering werd de grote reptielen echter uiteindelijk fataal.

In de Australische ijstijd stonden grote reptielen, zoals komodovaranen, boven aan de voedselketen. Ze werden opgevolgd door roofdieren die de mens meenam.