Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vastgelegd op het moment van sterven

Duizenden jaren lang heeft de permafrost in Siberië de fauna uit de ijstijd geconserveerd. Nu smelt het ijs en daarom komen er perfect bewaard gebleven prehistorische dieren tevoorschijn.

Bernard Buigues

Bewaard in het ijs: de wolharige mammoet bevatte DNA

De permafrost is een laag bevroren water, aarde en organisch materiaal die tot 700 meter dik kan zijn en dieren en organismen duizenden jaren kan conserveren. Het beroemdst is de 28.000 jaar oude wolharige mammoet Yuka, wiens spier- en ruggenmergcellen nog steeds DNA bevatten.

KAZUHIRO NOGI/AFP/Ritzau Scanpix

De olifant en de muis: mammoet-DNA werd in een muizenei ingebracht

De wetenschappers plaatsten de celkernen met het DNA van de mammoet Yuka in de eicellen van muizen en zagen dat de vroege stadia vóór de celdeling normaal fungeerden. Cellen die zich delen zijn de eerste stap op weg naar het klonen van deze reuzen uit de ijstijd.

TATSUMA YAO/KINDAI UNIVERSITY

Plastic wolf: reusachtig hoofd dook op bij de rivier

In de zomer van 2018 vond een Siberische man een 40 cm lange en circa 40.000 jaar oude wolvenkop. Sindsdien is de kop geplastineerd, d.w.z. dat vet en water met behulp van aceton uit de cellen zijn verwijderd en daarna zijn vervangen door vloeibaar plastic.

Albert Protopopov/Mammoth Fauna Study Department at the Academy of Sciences of Yakutia/AP/Ritzau Scanpix

Verdronken veulen: zelfs de neusharen waren intact

42.000 jaar geleden verdronk een twee maanden oud veulen in de modder in Siberië. Het veulen werd vervolgens ingekapseld in hard ijs en bevond zich in een zuurstofvrije tijdcapsule, totdat het in augustus 2019 weer voor de dag kwam. De huid, hoeven en zelfs de haartjes in de neusgaten waren intact.

Michil Yakovlev/North-Eastern Federal University/EPA/Ritzau Scanpix

Oudste bloed: veulen bevatte zowel bloed als urine

Toen de wetenschappers de buikholte van het 42.000 jaar oude veulen openmaakten, bevatte die aderen met vloeibaar bloed dat nu wordt beschouwd als het oudste bloed dat ooit is ontdekt. Daarnaast vonden de wetenschappers de laatste maaltijd van het dier in de maagzak, en urine die nog steeds in de blaas lag opgeslagen.

Serbirian Times

Ssssttt, het leeuwtje slaapt: holenleeuwenwelpen zijn doodgevroren

Drie perfect geconserveerde holenleeuwenwelpen zijn tevoorschijn gekomen, nadat ze 25.000 tot 50.000 jaar onder het ijs hebben gelegen. Analyses van deze wollige beestjes moeten de wetenschappers helpen om te bepalen of de holenleeuw verwant was aan de huidige Afrikaanse leeuw of tijger.

Serbirian Times

Wollige goudklomp in goudmijn: de vacht van de neushoorn is weggevroren

De grootste en best bewaard gebleven wolharige neushoorn leefde 39.000 jaar geleden en woog naar schatting 1,5 ton. Toen het indrukwekkende vrouwtje door mijnwerkers in de goudmijn werd gevonden, was het grootste gedeelte van de vacht van het dier weggevroren.

Bernard Buigues

Natuurlijke dood: bizonstier was 170 cm lang en woog 600 kg

Een mannetjes steppenbizon werd in een ‘slaappositie’ aangetroffen, met de poten opgetrokken onder het lichaam en het hoofd naar beneden. De 10.500 jaar oude bizon had geen bijtsporen van een roofdier, wat erop duidt dat het dier op een natuurlijke manier is gestorven.

Gennady Boeskorov/ Russia