Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Evolution

Onderzoekers brengen genen van uitgestorven gigant tot leven

Een baanbrekende techniek heeft 1,8 miljoen jaar oude genen van een uitgestorven neushoorn toegankelijk gemaakt. Met deze techniek kunnen we miljoenen jaren verder terugkijken in de evolutie van genen dan voorheen – en dat geldt ook voor die van onze voorouders. Het is nu een kwestie van tijd voor wetenschappers het grootste raadsel van de menselijke evolutie oplossen.

Ghedoghedo

Jurassic Park had het mis: DNA blijft niet miljoenen jaren goed. Maar eiwitten wel. En die zijn bijna net zo nuttig voor onderzoekers.

De samenstelling van eiwitten is een afspiegeling van die van de genen, waardoor oeroude eiwitten een beeld kunnen geven van het DNA van uitgestorven dieren en mensen.

De laatste jaren hebben wetenschappers eiwitten uit fossielen gehaald die miljoenen jaren oud zijn, mogelijk zelfs meer dan 100 miljoen jaar oud. Maar tot nu toe kon er niet genoeg gewonnen worden om het uitgebreid te kunnen analyseren.

Nu is dat probleem opgelost dankzij een nieuwe techniek, en binnenkort wordt ons beeld van de menselijke evolutie wellicht flink bijgesteld.

Gebit verraadt voorouders van neushoorn

Een internationaal wetenschapsteam onder leiding van de geneticus Enrico Cappellini deed de afgelopen jaren onderzoek naar een aantal 1,77 miljoen jaar oude fossielen uit Dmanisi in Georgië.

Deze fossielen, onder meer van uitgestorven wisenten, wolven en neushoorns, bevatten eiwitten. Met name in het tandglazuur waren er veel te vinden.

Evolution

Wetenschappers hebben eiwitten gewonnen uit een uitgestorven neushoorn, vermoedelijk de soort Stephanorhinus etruscus. Het dier woog ruim 3 ton en was 2 meter hoog.