Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Complete holenbeer opgedoken uit permafrost

Voor het eerst hebben paleontologen een goed bewaarde holenbeer in handen, een dier dat in de laatste ijstijd uitstierf.

NEFU/The Siberian Times

Er is een droom uitgekomen voor paleontologen die onderzoek doen naar de grote zoogdieren van de ijstijd, de megafauna, die 10.000-40.000 jaar geleden uitstierven.

Op een eilandje ten noorden van Oost-Siberië is een goed bewaarde holenbeer tevoorschijn gekomen uit de permafrost. Daardoor kan voor het eerst zacht weefsel van de beer worden onderzocht, en niet alleen botten.

De holenbeer is zo goed geconserveerd dat alle zachte delen, van de neus tot de organen, intact zijn.

© NEFU/The Siberian Times

De beer wordt nader bestudeerd door onderzoekers van de North-Eastern Federal University in Rusland. Zij zullen de vondst dateren en het DNA van de beer in kaart brengen. Als dat lukt, kunnen bepaalde raadsels over de holenbeer worden opgelost.

DNA kan grootte bestand onthullen

Allereerst willen de onderzoekers weten hoe nauw de holenbeer verwant is aan de nu levende bruine beer. Paleontologen denken dat beide soorten een gezamenlijke voorouder hadden, die 1,2 tot 1,4 miljoen jaar geleden leefde.

De bevroren beer werd door een rendierenhoeder op het eiland Groot-Ljachovski boven Oost-Siberië gevonden (rode cirkel).