Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Onderzoekers doen oudste vondst van Homo sapiens

Uit de vondst van menselijke botten in een Noord-Afrikaanse grot blijkt dat de mens 100.000 jaar ouder is dan gedacht en dat onze wieg mogelijk niet in Oost-Afrika stond.

Jean Jacques-Hublin

Naar aanleiding van de vondst van resten van schedels, kaken en botten in een grot in Marokko moet de geschiedenis van de mens mogelijk drastisch worden herschreven.

Dat is de conclusie van een groep Duitse en Marokkaanse onderzoekers, die zojuist hun spectaculaire analyse van de vondst hebben gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

De botten zijn meer dan 300.000 jaar oud en de oudste exemplaren van de soort Homo sapiens die tot dusver zijn gedateerd – 100.000 jaar ouder dan eerder gedateerde menselijke fossielen.

Wieg van de mens wordt verplaatst

Uitzicht op de opgravingssite Jebel Irhoud, waar archeologen bezig zijn op de plek waar ooit een grot was.