Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

kranier, neandertalere, homo sapiens, sprog, tale

Neanderthalers begrepen spraak zoals wij

Onze naaste verwanten, de Neanderthalers, konden spreken en spraak verstaan, zo blijkt uit geavanceerde 3D-modellen van schedels van de vroege mensensoort.

Toen Homo sapiens duizenden jaren geleden onze naaste verwanten, de Neanderthalers, tegenkwam, konden we wellicht met elkaar communiceren door onze stem te gebruiken.

In ieder geval duidt nieuw onderzoek erop dat Neanderthalers konden spreken en spraak begrijpen op hetzelfde niveau als Homo sapiens.

Dit blijkt uit virtuele 3D-modellen van het binnenoor van Neanderthalers, gemaakt door onderzoekers van de Britse Binghamton University en de Spaanse Universidad de Alcalá aan de hand van scans van fossiele Neanderthalerschedels.

schedels, Neanderthalers, Homo sapiens, taal, spraak

De onderzoekers scanden schedels van Neanderthalers (voor) en vergeleken ze met schedels van Homo sapiens (achter).