Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Neanderthalerkinderen aten net zo vroeg als de onze

Nieuwe gebitsanalyses laten zien dat de Neanderthalers hun kinderen net zo vroeg van de borst haalden en vast voedsel gaven als wij.

Nikola Solic/Reuters/Ritzau Scanpix

Drie melktanden gevonden in Noord-Italië leveren kennis op over het voedsel dat de Neanderthalers hun kinderen gaven.

Tanden hebben groeilagen, net zoals bomen jaarringen hebben, en de chemische samenstelling daarvan laat zien wat de kinderen te eten kregen.

Melktanden van Neanderthalerkinderen laten zien dat ze na 5 à 6 maanden niet meer de borst kregen.

© Journal of Human Evolution & ERC project SUCCES, University of Bologna, Italy

Onderzoekers van de Britse universiteit van Kent maten het gehalte van het element barium in het glazuur, waaruit blijkt of de kinderen moedermelk kregen.

Alle drie waren ze met vijf of zes maanden van de borst gehaald. Dat komt overeen met de leeftijd waarop wij onze kinderen vast voedsel gaan geven.

De onderzoekers denken daarom dat Neanderthalerbaby’s net zo snel groeiden als de onze, en dus net zo vroeg in hun leven vast en energierijker voedsel nodig hadden.

Theorie over ondergang van soort ontkracht

De resultaten ontkrachten een theorie over het uitsterven van de Neanderthalers.

Die stelt dat Neanderthalerkinderen veel langer borstvoeding kregen dan de onze, en dat vrouwen daardoor in een lager tempo kinderen kregen.

Met een kleiner aantal kinderen zou het voor de Neanderthalers lastig zijn geweest om hun bevolking weer op te bouwen na een crisis, wat ze kwetsbaar zou hebben gemaakt.