Eerste Britten hadden donkere huid

DNA-analyses hebben geleid tot een reconstructie van de 10.000 jaar oude Cheddar Man met donkere huid, gekruld haar en blauwe ogen.

Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix

Gekruld haar, blauwe ogen en een donkere huid. De eerste Britten leken niet echt op hun huidige landgenoten, zo blijkt uit nieuw genetisch onderzoek.

Het geldt in ieder geval voor de zogenoemde Cheddar Man, een 10.000 jaar oud skelet uit Cheddar Gorge in het Engelse Somerset.

Mark Thomas, hoogleraar evolutionaire genetica, voerde het onderzoek dat deze nieuwe kennis heeft opgeleverd in samenwerking met het Londense Natural History Museum uit.

De anaylses laten zien dat Cheddar Man tot een groep jager-verzamelaars behoorde die na de laatste ijstijd, zo’n 11.000 jaar geleden, over Europa uitzwemde.

Lichte huid kwam later

Huidskleur wordt niet door één gen, maar door meerdere genen op verschillende chromosomen bepaald. De lichte huidskleur die vandaag de dag in Noordwest-Europa gangbaar is, is vermoedelijk vrij laat ontstaan. Een lichte huid neemt meer ultraviolette straling op uit zonlicht, wat nodig is voor de vorming van vitamine D.

Verder naar het zuiden, waar de zon vaker schijnt, is een lichte huid niet nodig.

Andere theorieën stellen dat de bevolking een lichtere huid kreeg omdat landbouwgewassen arm waren aan vitamine D.

Meer seks met blauwe ogen

De onderzoekers zijn niet verbaasd dat Cheddar Man blauwe ogen had. Dit kenmerk is ook te zien bij skeletten uit Spanje, Hongarije en Luxemburg.

Eén genvariant levert blauwe ogen op, en wetenschappers denken niet dat deze oogkleur een praktisch nut heeft.

Ze vermoeden dat de genvariant verspreid raakte doordat het hebben van blauwe ogen meer sekspartners opleverde.