Tijd is de vierde dimensie
theme

In de kern

Sommige vraagstukken zijn zo groot dat ze de wetenschap al eeuwen bezighouden. Of we er ooit een antwoord op vinden of niet, het onderzoek drijft ons voort tot nieuwe inzichten.

Zwaartekracht stelt natuurkundigen voor raadsels
Natuurkunde

Zwaartekracht stelt natuurkundigen voor raadsels

Een parachutist komt altijd weer beneden en een smartphone knalt op het asfalt. De zwaartekracht trekt overal aan, maar het is onderzoekers nog niet duidelijk hoe de kracht wordt overgebracht. Volg de zoektocht naar het antwoord en neem een verrassend kijkje in de eigenaardigheden van het heelal.

Wetenschap is onsterfelijkheid op het spoor
Ouder worden

Wetenschap is onsterfelijkheid op het spoor

Het idee dat er een bron van de eeuwige jeugd bestaat is al zo oud als de mens zelf. Toch zijn we pas de laatste 50 jaar meer te weten gekomen over de oorzaken van veroudering en manieren om die tegen te gaan. Een wondermiddel tegen ouderdom is er nog niet, maar wetenschappers zijn er inmiddels vrij zeker van waar ze het moeten zoeken.

Natuurkundigen willen de tijd herstarten
Tijd is de vierde dimensie
Relativiteitstheorie

Natuurkundigen willen de tijd herstarten

‘De beroemde natuurkundige Roger Penrose betoogt dat ‘een groot oud universum’ hetzelfde is als ‘een nieuw jong universum’ en dat het heelal daarom de tijd zal resetten en herboren zal worden in een nieuwe oerknal. Als hij gelijk heeft, is ons heelal er slechts één van de misschien wel oneindig vele, die elkaar opvolgen als kralen aan een ketting.’ 🤯🤯🤯

Dromen is de beste therapie
Hersenen

Dromen is de beste therapie

We slapen een derde van ons leven weg, en niemand weet precies waarom. Over de vele mogelijke verklaringen zijn hersenwetenschappers het niet eens.

Natuurkundigen zijn op zoek naar niets
Natuurwetten

Natuurkundigen zijn op zoek naar niets

Het zoeken naar de absolute leegte waar geen materie is en geen energie of kracht heerst, is al drie millennia aan de gang. Filosofen en natuurkundigen hebben geprobeerd om in theorie en in praktijk tot het totale vacuüm te komen, maar de natuur betoont zich weerbarstig. En net als het vacuüm zich lijkt te laten zien, wordt het gat weer gevuld door nieuwe ontdekkingen en inzichten.

Heelal doet wedstrijd met het licht
Kuinka suuri avaruus on?
Heelal

Heelal doet wedstrijd met het licht

Het grootste deel van het heelal zullen we nooit te zien krijgen omdat het sneller van ons vandaan gaat dan het licht. Maar astronomen denken te weten hoe groot het is en hoe het eruitziet.

Je IQ volgt je je hele leven lang
Intelligentie

Je IQ volgt je je hele leven lang

Blijft je IQ je leven lang hetzelfde? Dat is een van de onbeantwoorde vragen over intelligentie. Toen een Schotse psycholoog een oude meting vond van de intelligentie van 87.000 scholieren, was dat een unieke kans om achter het antwoord te komen.

Wetenschappers zijn onze soort aan het opheffen
Mens

Wetenschappers zijn onze soort aan het opheffen

Een bijzondere soort. Zo mogen we onszelf graag beschouwen, maar andere wezens zijn aan een inhaalslag bezig, en misschien is de mens zoals we die kennen niet eens een soort.

Wetenschappers maken leven in het lab
Natuur

Wetenschappers maken leven in het lab

Wat is leven? De wetenschap weet het niet, want we kennen alleen dat op aarde. Nu willen onderzoekers kunstmatig leven creëren om leven in de ruimte beter te kunnen identificeren.

Maakt oneindigheid deel uit van de werkelijkheid?
Natuurkundige verschijnselen

Maakt oneindigheid deel uit van de werkelijkheid?

Al duizenden jaren worstelen we met het begrip ‘oneindigheid’. Als een slang kronkelt het door de hele wiskunde, maar telkens als die de kop opsteekt in de natuurkunde, ontstaan er onoplosbare paradoxen. Pas 100 jaar geleden leerde de wiskunde rekenen met oneindige hoeveelheden, maar de vraag blijft: is oneindigheid alleen te vinden in de theoretische wereld van de cijfers, of maakt deze ook deel uit van de werkelijkheid?