Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De Vikingkrijger werd in 1889 gevonden. In het graf lagen onder meer twee paarden en een bordspel.

© Uppsala Universitet
Verleden - Geschiedenis

DNA geeft uitsluitsel: Eerste bewijs van vrouwelijke Vikingkrijger

In 1889 vond een Zweedse archeoloog het graf van een hooggeplaatste Vikingkrijger. Nu, 128 jaar later, blijkt uit DNA-monsters dat het om een vrouw gaat. Het is de eerste keer dat archeologen kunnen bevestigen dat vrouwen vochten in de Vikingtijd.

In 1889 vond de archeoloog Hjalmar Stolpe een indrukwekkend Vikinggraf uit de 10e eeuw in de Zweedse Vikingstad Birka.

Naast een skelet bevatte het graf een zwaard, een enorme bijl, twee schilden, twee paarden, een bordspel en nog meer voorwerpen.

Het bordspel is een aanwijzing dat de krijger tactisch inzicht had en gevechten aanvoerde.

De archeoloog nam aan dat er een man in het graf lag, al gaf het skelet aanwijzingen dat het wel eens om een vrouw zou kunnen gaan.

Skelet heeft twee X-chromosomen

Maar nu hebben wetenschappers het DNA van het skelet geanalyseerd. Ze troffen twee X-chromosomen en geen Y-chromosoom aan. Daarmee staat onomstotelijk vast dat het een vrouw is.

‘Dit is het eerste genetische bewijs voor een vrouwelijke Vikingkrijger,’ aldus professor Mattias Jakobsson van het instituut voor organismebiologie van de universiteit van Uppsala in Zweden in een persbericht.

Vrouwelijke Vikingkrijgers waren al bekend uit schriftelijke bronnen, maar de DNA-analyse is het eerste fysieke bewijs voor hun bestaan.

Ze reisde veel

De onderzoekers voerden ook een isotopenanalyse uit waarmee bepaalde geologische gebieden kunnen worden onderscheiden. Zo kunnen ze erachter komen waar iemand zoal is geweest.

Uit deze analyse blijkt dat de vrouw veel gereisd heeft. En dat sluit aan bij het leven dat Vikingkrijgers van de 8e tot de 10e eeuw leidden.