Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Verbluffende maagdelijke geboorte bij vis

In de buik van een stekelbaarsje in een aquarium zijn embryo’s gegroeid. Die ongebruikelijke geboorte kan groot belang krijgen voor ons begrip van de evolutietheorie.

Een kleine vis in een aquarium van de ­University of Nottingham in Engeland bezorgt de biologen aldaar grijze haren De vis, een vrouwelijke stekelbaars, werd zwanger – in de zin dat haar eitjes embryo's ontwikkelden terwijl ze nog in haar lijf zaten.

Dat druist in tegen de manier waarop stekelbaarsjes zich gewoonlijk voortplanten. Net als bij vrijwel alle andere vissen zetten stekelbaarsvrouwtjes hun eitjes af, waarna het mannetje ze met zijn zaad bevrucht.

Onderzoekers hebben eitjes met levende foetussen gevonden in de buik van een stekelbaarsje. 56 daarvan zijn uitgekomen.