Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dankzij een stel goed bewaard gebleven schedelfossielen konden wetenschappers het gezicht van de nieuw ontdekte soort zeer gedetailleerd reconstrueren. (Dit is geen illustratie van Daspletosaurus horneri)

Verleden - Dinosaurus

Wetenschappers ontdekken nieuwe Tyrannosaurus-soort

Aan de hand van een stel goed bewaard gebleven fossielen hebben wetenschappers een nieuwe tak van de Tyrannosaurus-familie ontdekt, die ons beeld van de anatomie van de gulzige reus op zijn kop zet.

De prehistorische vleesetende reus Tyrannosaurus rex had een tot nu toe onbekend neefje.

Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek van onder meer het Carthage College in Wisconsin.

Dankzij een aantal goed bewaard gebleven fossielen zijn de wetenschappers erin geslaagd het gezicht van de nieuwe soort te reconstrueren – zo gedetailleerd dat we ons beeld van de roofdinosaurus moeten bijstellen.

Dino doet aan mensen denken

De soort, die zo’n 75 miljoen jaar geleden op aarde rondliep, heeft de naam Daspletosaurus horneri gekregen. Aan zijn gezicht kunnen we aflezen dat hij een stuk gevoeliger was dan we tot dusver dachten van de leden van de Tyrannosaurus-familie.

Dat zegt anatoom Jayc Sedlmayer van de New Orleans School of Medicine, die bij het onderzoek betrokken was.

‘In bepaalde opzichten doet de nervus trigeminus van de dinosaurus denken aan die van de mens,’ aldus de wetenschapper.

Gevoelig voorspel

De nervus trigeminus is een zenuw die zich over grote delen van ons gezicht vertakt en zenuwimpulsen naar de hersenen stuurt.

Deze zenuw is onder meer verantwoordelijk voor de mimiek en de tastzin in het gezicht. En hij is er verantwoordelijk voor dat sommige mensen moeten niezen als ze in de zon kijken.

Volgens de wetenschappers was het complexe netwerk van gezichtszenuwen dat het prehistorische dier had nuttig als het een nest moest bouwen of zijn eieren voorzichtig in de bek moest nemen.

Ze vermoeden ook dat de dinosaurussen hun gevoelige gezichten tegen elkaar wreven als een soort prehistorisch voorspel.