Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bij vulkaanuitbarstingen kwamen 234 tot 232 miljoen jaar geleden veel CO, zwavel en as in de dampkring, wat de dinosaurussen een handje hielp.

Verleden - Dinosaurus

Vulkanen maakten de weg vrij voor dinosaurussen

De bloeitijd van de dinosaurussen begon 232 miljoen jaar geleden met vulkaanuitbarstingen en zure regen.

Een meteorietinslag werd het einde van de dinosaurussen – dat feit is zo langzamerhand wel bekend. Maar de gouden tijd van de dinosaurussen begon ook dramatisch als je een nieuwe studie van Italiaanse en Engelse wetenschappers zou moeten geloven.

Zij hebben sporen en fossielen verzameld in een gebied in de Dolomieten in Noord-Italië om te bekijken wanneer de grote diversiteit van deze prehistorische reuzen echt op gang kwam.

Hevige klimaatveranderingen treffen de aarde

Onderzoek toont aan dat de heerschappij van de dinosauriërs 232 miljoen jaar geleden op zijn hoogtepunt was, in het geologische tijdperk Trias. Deze periode duurde van 251 tot 200 miljoen jaar geleden, toen het klimaat warm en droog was met slechts korte regenperioden.

In de tijd tot aan de doorbraak van de dinosaurussen werd de wereld door een aantal hevige klimaatveranderingen geteisterd, met kort achter elkaar vier enorm vochtige perioden.

Deze perioden zijn te zien in de afzettingen die wetenschappers in de Dolomieten hebben onderzocht. Die lagen bestaan vooral uit kalkzandsteen, terwijl de aardlagen uit de droge perioden voornamelijk uit mergelkalksteen bestaan.

Toen het klimaat op aarde plotseling veranderde, stelde dat hoge eisen aan het aanpassingsvermogen van de dieren. De fossielen tonen aan dat de dinosaurussen deze problematiek veel beter aankonden dan hun concurrenten.