Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

T. rex joeg op kousenvoeten

Tyrannosaurus rex was een reus op kousenvoeten. Door de bijzondere vorm van zijn poten kon hij zijn prooi tot heel dichtbij naderen.

Ondanks zijn aanzienlijke gewicht was de dinosaurus T. rex een lichtvoetig dier. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van wetenschappers van de Universidad de la República in Uruguay.

Dat voedt de discussie rond de vraag hoe de 13 meter lange vleeseter van acht ton aan zijn eten kwam.

Sommigen dachten dat hij zijn prooi zelf ving, maar anderen meenden dat hij te langzaam moet zijn geweest om actief te jagen en vooral een aaseter was.

Tyrannosaurus rex was circa 13 meter lang en woog zo’n acht ton.

Snelheid zou botten van T. rex doen breken

Ca. 27 km/h kon T. rex rennen. Als het dier sneller liep, zouden zijn voet- en teenbotten het begeven, zo blijkt uit Brits onderzoek.

Zware lijf van T. rex deed de grond trillen

De Uruguayanen onderzochten fossiele voetafdrukken van 64 grote dinosaurussen, waaronder verschillende soorten planteneters en vleeseters als T. rex.

Wanneer de loodzware dieren liepen, plantten zich trillingen door de aarde voort in de vorm van seismische golven, waardoor elk prooidier wist dat er een enorm beest aan kwam.

Maar in het geval van een T. rex konden de prooidieren niet bepalen of het gevaar dichterbij kwam of zich juist verwijderde.

De vorm van de voet is namelijk bepalend voor de manier waarop de seismische golven zich voortbewegen.

T. rex behoorde tot de zogeheten theropoden en had drie naar voren gerichte tenen. Daarbij was de voet circa twee keer zo lang als hij breed was.

Door die vorm waren de naar achteren gaande seismische golven het sterkst en waren ze zwak in de richting waarin T. rex liep.

Uit computersimulaties blijkt dat de golven binnen een straal van 25 meter van de prooi constant bleven, waardoor de dinosaurus zijn slachtoffer tot heel dichtbij kon besluipen voordat hij zijn dodelijke aanval inzette.