De sporen zijn 57 centimeter lang en 50 centimeter breed.

© University of Manchester
Verleden - Dinosaurus

Pas ontdekte roofdinosaurus domineerde Afrika

In oeroude Afrikaanse grond vonden paleontologen sporen van een enorme roofdinosaurus die in de jura boven aan de Afrikaanse voedselketen stond. De dinosaurus is vermoedelijk het grootste Afrikaanse roofdier aller tijden.

Paleontologen van de University of Manchester hebben een verrassende vondst gedaan in Lesotho: 57 centimeter lange en een halve meter brede pootafdrukken van een tot nu toe onbekende roofdinosaurus.

Op basis van de grootte van de sporen en de afstand ertussen hebben de wetenschappers becijferd dat ze gemaakt zijn door een dinosaurus van zo’n 9 meter lang en met een schofthoogte van 3 meter.

Daarmee is de dinosaurus het grootste roofdier dat ooit in wat nu Afrika is heeft rondgelopen.

Kayentapus ambrokholohali was 9 meter lang en had een schofthoogte van 3 meter.

© University of Manchester

Voorouder van T. rex

De dinosaurus heeft de naam Kayentapus ambrokholohali gekregen en was een theropode, een voorouder van de huidige vogels en een vroege verwant van nog grotere roofdinosaurussen als T. rex.

Hij leefde in de vroege jura, een kleine 200 miljoen jaar geleden en zo’n 30 miljoen jaar nadat de eerste dinosaurussen waren ontstaan.

De eerste dino’s waren zo groot als een labrador, en de vondst toont aan dat deze prehistorische dieren in korte tijd een groeispurt doormaakten.

Sporen gemaakt in drassige grond

De pootafdrukken zijn gevonden in een deel van Lesotho waar de bodem zeer oud is, een zogenoemde paleobodem.

De grond zit vol barstjes, wat erop wijst dat het er drassig was toen de sporen werden gemaakt. Waarschijnlijk gaat het om een opgedroogde plas of rivierbedding.