Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Met een geavanceerd computermodel hebben onderzoekers berekend hoe zwaar de botten van de reus uit de oudheid tijdens het bewegen werden belast.

Verleden - Dinosaurus

Onderzoekers onthullen: T. rex kon niet rennen

Tyrannosaurus rex was niet zo snel als we dachten. Dat concluderen Engelse wetenschappers in een nieuw onderzoek.

Angstaanjagende filmscènes waarin een hongerige T. Rex brullend auto’s inhaalt, hebben niets met de werkelijkheid te maken.

Dat is in elk geval de conclusie van een nieuw onderzoek van de University of Manchester. Daarin analyseerde een groep onderzoekers de maximumsnelheid van de vleesetende dinosaurus, die onder paleontologen al jaren onderwerp van discussie was.

Het resultaat betekent dus de doodsteek voor iconische achtervolgingsscènes uit films als Jurassic Park.

Usain Bolt geeft T. rex het nakijken

Volgens de onderzoekers konden de botten van de reus uit de oudheid een belasting aan van hooguit zo’n 20 km/h. Dat is heel wat anders dan de 70 km/h die in het verleden is genoemd als de maximumsnelheid van het roofdier.

Ter vergelijking: het looptempo van een mens is gemiddeld 4,8 km/h en onze rensnelheid 8 tot 9 km/h. Maar Usain Bolt kan een snelheid van wel 44 km/h bereiken.

‘Ons onderzoek laat zien dat de T. rex relatief langzaam was,’ zegt onderzoeksleider William Sellers tegen de BBC.

Botten zouden breken