Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaurussen

Onderzoekers brengen de dinosaurus Anchiornis met behulp van laser tot leven.

© Wang XL, Pittman M et al.
Verleden - Dinosaurus

Laser blaast dinosaurus nieuw leven in

Krachtige lasers leggen onzichtbare details van versteende botten bloot en geven onderzoekers een ongekend nauwkeurig beeld van dinosaurussen. Klik door de ontdekkingen heen en wek de uitgestorven reptielen tot leven.

Hoewel ze al miljoenen jaren dood zijn, zitten er in het gesteente nog onzichtbare sporen verborgen van het vlees en de huid van dinosaurussen. Die baanbrekende ontdekking deed de Amerikaanse onderzoeker en uitvinder Tom Kaye met zijn zelfgemaakte laser.

Door de nieuwe lasertechniek van Tom Kaye lichten gewoonlijk onzichtbare resten van de dinosauruslijven op in alle kleuren van de regenboog. Dat komt doordat de resten invloed hebben op de microscopische structuur van het gesteente, zodat het laserlicht niet alleen wordt gereflecteerd, maar van kleur verandert als het de rots raakt.

Laser reconstrueert dinolijf

Tom Kaye en zijn collega’s hebben de laser gebruikt om de dinosaurus Anchiornis te reconstrueren – een nauwe verwant van de vogels en van de Velociraptor uit Jurassic Park. Op de beelden zijn duidelijke weefselresten te zien rond de poten en staart, en onder de voeten van de dinosaurus zitten nog kussentjes en kleine schubben.

Dankzij de laser kunnen de onderzoekers de omtrek van het dinosauruslijf nauwkeurig tekenen en het uiterlijk van Anchiornis tot aan het kleinste detail reconstrueren.

Laserdrones gaan op zoek naar dino’s

De volgende stap in het werk van Tom Kaye is zijn laser op een drone te plaatsen. Met die laserdrone wil hij ’s nachts grote gebieden scannen, onder andere in de Gobiwoestijn in Mongolië.

Door het laserlicht lichten eventuele fossielen op, en de drone registreert hun positie, zodat de onderzoekers ze de volgende dag gemakkelijk kunnen terugvinden.

Wek de dinosaurussen weer tot leven

Ga op reis door onze klikbare tekening en ontdek hoe de ongelofelijke doorbraak van Tom Kaye en andere onderzoekers het mogelijk maakte de dinosaurus Anchiornis nieuw leven in te blazen.

Bronnen van klikbare illustratie:_ Wang XL, Pittman M et al. & Shutterstock & Christian Juul & Lindgren J et al. & Erlend Bjørtvedt & Hocknull S et al. & Kumiko & Li, Q, Gao K, Vinther J et al. _