Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

T. rex was nog groter dan we dachten

Sommige exemplaren konden wel 10 ton wegen, blijkt uit nieuwe reconstructies.

De Tyrannosaurus rex blijft verbazen. Dinosaurusonderzoekers waren het erover eens dat de T. rex 6 à 7 ton kon wegen, maar onderzoekers van onder meer The Royal Veterinary College in Groot-Brittannië denken nu dat ze de grootte van het dier hebben onderschat.

Met behulp van een nieuwe methode op basis van 3D-scans van de meest intacte fossielen die er zijn gevonden, hebben ze berekend dat de dinosaurus vaak 6 tot 8 ton woog en dat sommige dieren zelfs meer dan 9,5 ton zwaar waren.

Enorm groeitempo

De T. rex is interessant voor de onderzoekers omdat hij een van de grootste landroofdieren ooit was. Verder groeide hij in een razend tempo. Zo kon een jonge T. rex van nog geen tien kilo in 20 jaar een gewicht van meer dan zes ton bereiken.

Alle botten van de fossielen werden gescand met onder meer een laserscanner. De 3D-modellen daarvan werden ingevoerd in een computer met speciale software, waarmee de onderzoekers de dino’s konden reconstrueren. Het was een hele klus om de botten goed te leggen ten opzichte van elkaar en er weefsel aan toe te voegen.

Op basis van de 3D-modellen berekende de computer het gewicht van de dieren. Drie modellen wogen 6 à 8 ton, maar een vierde minstens 9,5 ton. In dit soort reconstructies spelen subjectieve beoordelingen altijd een rol, maar de onderzoekers denken dat hun inschattingen er heel dichtbij zitten.

Computer maakt van Sue een dino van vlees en bloed

De onderzoekers scanden het fossiele skelet in 3D en een programma voegde er spieren en ander weefsel aan toe. De computer berekende het gewicht van Sue daarna op minstens 9,5 ton.