Dinosaur

De onderzoekers hebben het uiterlijk van dinosaurussen flink veranderd.

© Shutterstock
Verleden - Dinosaurus

De 5 grootste dinosaurusmake-overs

De dinosaurussen zijn onder het mes gegaan. De afgelopen tientallen jaren hebben duizenden baanbrekende ontdekkingen ons beeld van hun uiterlijk op z’n kop gezet. We hebben vijf dino’s opgezocht die het meest zijn toegetakeld.

Deinocheirus: Gigantische struisvogel kreeg een bult

Ruim 40 jaar kenden de onderzoekers alleen de 2,4 meter lange voorpoten van de Deinocheirus. Ze dachten dat het dier onder een groep struisvogelachtige dinosaurussen viel, maar verder wisten ze niets over zijn uiterlijk.

In 2014 vonden de onderzoekers resten van het dier. Hij bleek een bizarre, tandeloze schedel en een grote bult op zijn rug te hebben.

Velociraptor: Snelle killer liet veren implanteren

In Jurassic Park was de Velociraptor een geschubd monster. Sindsdien is uit een aantal fossielen gebleken dat alle naaste verwanten van dit dier bedekt waren met veren.

Uit grondig onderzoek naar de voorpootbotten van de Velociraptor komt naar voren dat hij kleine bobbeltjes had op de plek waar de veren zaten.

Spinosaurus: Superroofdier raakte helft van zijn poten kwijt

De grootste roofdinosaurus die er was, de Spinosaurus, zat de hoofdpersonen van Jurassic Park 3 aardig dwars. Maar toen de film werd gemaakt, hadden de onderzoekers alleen zijn ruggengraat gevonden.

In 2014 toonde een nieuw fossiel aan dat de Spinosaurus zulke korte achterpoten had dat hij op het land zeer onhandig bewogen moet hebben. Het dier was aangepast aan een leven in het water.

Tsintaosaurus: Hoorn van planteneter werd rechtgezet

De planteneter Tsintaosaurus werd tientallen jaren afgebeeld met een bizarre hoorn op zijn voorhoofd.

Maar een onderzoek uit 2013 toont aan dat die hoorn deel uitmaakte van een grotere, lang niet zo komische structuur, die bij het fossiel was verdwenen.

Tyrannosaurus: Killerkoning ging twee keer onder het mes

De onderzoekers vonden in 2012 het fossiel van een Yutyrannus ­– een verwant van de T. rex, die van top tot teen met veren was bedekt. Die ontdekking wierp de vraag op of ook de T. rex veren had.

Maar in 2017 duidden huidafdrukken erop dat de killerkoning schubben op het grootste deel van zijn lichaam had.

Jurassic Park wordt met de grond gelijkgemaakt

Het is 25 jaar geleden dat Jurassic Park voor het eerst in de bioscoop te zien was. Sindsdien hebben onderzoekers meer dan 500 nieuwe dinosaurussoorten gevonden en duizenden andere ontdekkingen gedaan waaruit ongelofelijke details naar voren komen over het leven, uiterlijk en de ontwikkeling van de uitgestorven dieren.

In de clip hieronder kun je zien wat 25 jaar wetenschap heeft gedaan met de legendarische hoofdpersoon van Jurassic Park, de T. rex.