Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Zhao Chuang & Hu et al.
Verleden - Dinosaurus

Bonte dinosaurusveren trokken partners aan

Onderzoekers zijn erin geslaagd de kleuren van de veren van een dinosaurus die ruim 160 miljoen jaar geleden stierf, te reconstrueren. En ze hebben een vermoeden waarom het verenpak zo kleurrijk was.

Een nieuw onderzoek van een dinosaurusfossiel heeft verrassende kennis over het verenkleed van het uitgestorven dier opgeleverd.

Het fossiel werd gevonden door een Chinese boer en kwam in 2014 in handen van het paleontologisch museum in Liaoning. Het bleek 161 miljoen jaar oud.

Korreltjes brengen kleuren aan het licht

Het fossiel is zo goed bewaard dat onderzoekers de kleuren van het verenkleed konden reconstrueren. Met behulp van een rasterelektronenmicroscoop bekeken ze zogeheten melanosomen, korreltjes die pigment bevatten.

Het pigment zelf is allang vergaan, maar daar lieten de wetenschappers zich niet door uit het veld slaan. Melanosomen hebben een bepaalde vorm, die regelt hoe het licht gereflecteerd wordt en dus welke kleur de dinoveren hadden.

Zo hadden de melanosomen van sommige veren de vorm van een pannenkoek, wat ook bij kolibries voorkomt. Op deze manier ontstond een beeld van het hele verenkleed.

Het fossiel aan de hand waarvan de verenpracht van de dinosaurus werd gereconstrueerd.

© Zhao Chuang & Hu et al.

Kleuren trokken partners aan

Uit het onderzoek blijkt dat de dino bonte veren op zijn kop, hals en een deel van de vleugels had, wat het beest zijn naam Caihong juji (regenboog met een grote kam in het Mandarijn) heeft opgeleverd.

De dinosaurus had een soort hanenkam op zijn kop. Caihong juji was zo groot als een eend, maar kon niet vliegen.

Mogelijk hielden zijn veren hem warm en dienden de kleuren om potentiële partners aan te trekken. Eerder is zo’n kleurrijk verenkleed alleen aangetroffen bij dino’s die 40 miljoen jaar later leefden.