De klassieke zwarte doos zendt een akoestisch signaal uit, dat anders dan gps ook werkt onder water.
© GETTY IMAGES
Transport - Vliegtuigen

Waarom hebben zwarte dozen geen gps?

In 2014 verdween Malaysia Airlines vlucht 370 spoorloos, en het toestel is nooit gevonden. Zouden grote passagiersvliegtuigen geen gps-zender moeten hebben?

De verdwijning van Malaysia Airlines-vlucht 370 in 2014 boven de Indische Oceaan heeft vragen doen rijzen over de zwarte doos, zoals de oranje flight recorder van een vliegtuig in de volksmond wordt genoemd.

Om een flight recorder in zee te kunnen lokaliseren, heeft hij een akoestische zender die wordt geactiveerd bij contact met water en die 30 dagen lang elke seconde een geluidssignaal afgeeft, tot de batterij leeg is.

Voor de akoestische zender is gekozen omdat radiosignalen en gps onder water worden geblokkeerd.

Bij de MH370 zouden ze dus nutteloos zijn geweest Vliegtuigbouwer Airbus werkt echter aan een nieuw type zwarte doos, die bij een ongeval uit het toestel geschoten wordt en op het water kan drijven.

Het vliegtuig zal ook nog steeds een Cockpit Voice and Data Recorder bevatten, die onder andere de gesprekken van de piloten opneemt.

Zo kan er, wanneer er een vliegtuig is neergestort, worden gezocht naar twee kopieën van de communicatie ervan.

Nieuwe doos kan drijven

Vanaf 2019 hebben Airbus-toestellen een nieuw type zwarte doos, dat bij een ongeval loskoppelt en kan drijven.

Lees ook:

Vliegtuigen

Fatale ongelukken maken vliegen veilig

17 minuten
Tsjernobyl
Kernenergie

Tsjernobyl moet weer energie opwekken

0 minuten
Vliegtuigen

Tweedekker is vijf keer sneller dan het geluid

2 minuten
Meest populair

Log in

Fout: Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
ToonVerberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!