Boom Overture

’s Werelds snelste passagiersvliegtuig doorbreekt geluidsbarrière met etensresten als brandstof

Binnenkort stijgt de opvolger van de Concorde op met een ontwerp dat lichter, sneller en veel groener is dan dat van welk ander supersonisch vliegtuig ook.

Binnenkort stijgt de opvolger van de Concorde op met een ontwerp dat lichter, sneller en veel groener is dan dat van welk ander supersonisch vliegtuig ook.

Illustration: Boom

De grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, American Airlines, heeft onlangs 20 supersnelle, CO2-vrije Overture vliegtuigen besteld voor lijndiensten in 2029.

Met zo’n 2000 km/h zal de Overture ’s werelds snelste passagiersvliegtuig zijn, al moet het zijn eerste vlucht nog maken.

Met deze aankoop kan American Airlines zijn klanten in slechts 3,5 uur van Londen naar New York brengen op brandstof die volledig gemaakt is van voedsel- en landbouwafval.

Dat schrijft Overture-fabrikant Boom Supersonic in een persbericht.

26 miljoen uur simulatie

Na 51 ontwerpverbeteringen, 26 miljoen uur aan softwaresimulaties en vijf windtunneltests zal het toestel in 2024 klaar zijn voor productie.

Het Overture-vliegtuig wordt ’de zoon van de Concorde’ genoemd, vooral vanwege de snelheid.

Maar in tegenstelling tot de Concorde, die rond de 2200 km/h haalde, vier keer zo veel brandstof verbruikte als een jumbojet en – niet onbelangrijk – een oorverdovend lawaai maakte, kan de Overture hoge snelheden bereiken op SAF-brandstof met veel minder herrie.

SAF-brandstof is de term voor duurzame vliegtuigbrandstof, die bestaat uit onder meer zaden, granen en voedselafval in de vorm van frituurolie en andere materialen die de vier motoren van de Overture kunnen voeden.

Ingebouwde lawaaionderdrukking

De motoren hebben symmetrische assen, waardoor ze zeer efficiënt lucht aanzuigen, zelfs bij snelheden waarbij de geluidsbarrière doorbroken wordt.

De ingenieurs van de Overture hebben het lawaai verminderd, al is er niet veel te doen aan de natuurkundewetten bij meer dan 1225 km/h.

De symmetrische plaatsing van de motoren maakt het echter mogelijk de druk en dus het geluid van elke motor te verminderen, en het toestel heeft ook geluiddempingssystemen.

Bovendien zal het vliegtuig boven land niet sneller gaan dan 1 mach, het punt waarboven de geluidsbarrière doorbroken wordt met een knal.

Het toestel kan naar verwachting 1,7 mach halen: 1,7 keer de geluidssnelheid.

Geïnspireerd door meeuwen

Het toestel is niet alleen duurzaam en vrij stil, maar ook nog eens gebouwd van een koolstofmateriaal dat beter bestand is tegen hogere temperaturen dan toestellen met aluminium als hoofdbestanddeel.

Dit maakt de Overture lichter en dus zuiniger – voor zijn maximale bereik van 6800 kilometer en met 80 passagiers hoeft het maar één keer te tanken.

En het toestel krijgt lift dankzij een vleugelontwerp geïnspireerd op meeuwen.

Boom Overture

Volgens de fabrikant komt er ook plaats voor wat luxe in de lucht.

© Boom

De meeuwenvleugels laten de lucht gelijkmatig rond het vliegtuig stromen, wat voor een betere lift zorgt – en dat maakt het vliegen weer stiller en zuiniger.

Anders dan bij de deltavleugels van bijvoorbeeld jachtvliegtuigen moet de Overture ook bij lagere snelheden kunnen manoeuvreren zonder herrie te maken.

Naast de supersonische Overture heeft American Airlines 100 CO2-vrije toestellen met 19 zitplaatsen gekocht van het Zweedse bedrijf Heart Aerospace.

De vliegtuigen zullen naar verwachting in 2026 vluchten in de hele VS verzorgen.