Passagiersvliegtuigen gaan in formatie vliegen

Geïnspireerd door trekvogels wil vliegtuigbouwer Airbus een systeem ontwikkelen waarbij passagiersvliegtuigen in V-formatie vliegen. Zo kan tonnen brandstof worden bespaard.

Geïnspireerd door trekvogels wil vliegtuigbouwer Airbus een systeem ontwikkelen waarbij passagiersvliegtuigen in V-formatie vliegen. Zo kan tonnen brandstof worden bespaard.

Airbus

Als ganzen trekken, leggen ze vaak duizenden kilometers af. Ze vliegen in groepen – niet alleen voor de gezelligheid, maar ook om energie te besparen.

Dankzij hun karakteristieke V-formatie krijgt elke vogel een gratis zetje van de luchtwervelingen die de vogel vóór hem veroorzaakt. Dat effect wil Airbus nu gebruiken bij langeafstandsvluchten.

Met computeranimaties bestudeerden onderzoekers van Airbus de wervelingen die ganzen gebruiken voor een extra duwtje in de rug. Ze willen dit effect toepassen bij vluchten.

© Airbus

Het bedrijf werkt aan een nieuw concept genaamd fello’fly, waarmee passagiersvliegtuigen in V-formatie moeten gaan vliegen. Zo sparen ze 5 tot 10 procent brandstof uit, wat neerkomt op meerdere tonnen voor één vlucht over de Atlantische Oceaan.

Onderlinge afstand wordt 15 keer zo klein

Op dit moment wordt er uit veiligheidsoverwegingen een afstand van 55 tot 90 kilometer aangehouden tussen vliegtuigen boven de oceaan. Om gebruik te kunnen maken van elkaars luchtwervelingen, moet die afstand teruggebracht worden tot 3 kilometer. Volgens Airbus kan dat op een veilige manier.

© Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Surfen op de slipstream

Bij het concept fello’fly maakt een vliegtuig gebruik van de luchtwervelingen van het toestel voor hem.

Voorste toestel wekt wervelingen op

De vleugelpunten van het voorste toestel wekken wervelingen in de lucht op.

Volgers gaan in positie

Het volgende vliegtuig gaat 3 kilometer achter het voorste vliegen en nadert de werveling van opzij.

Wervelingen geven lift

In de juiste positie krijgt het vliegtuig lift van de werveling, en zelf creëert het weer wervelingen voor het toestel achter hem.

Het idee is dat twee vliegtuigen die dezelfde kant op gaan elkaar op een bepaalde plek ontmoeten, die wordt aangegeven door de luchtverkeersleiding. Dankzij een verticale afstand van 1000 voet (305 meter) is er geen risico op een botsing.

Het achterste toestel gaat 3 kilometer achter het voorste vliegen met dezelfde snelheid, waarna de piloot het opzij stuurt richting de werveling die lift geeft.

VIDEO: Bekijk de presentatie van Airbus van ‘fello’fly’

Airbus deed in 2020 de eerste proeven met twee A350-toestellen. In 2021 zullen er tests worden uitgevoerd met meer vliegtuigen. Dat doet het bedrijf samen met de Franse maatschappij French bee en het Scandinavische SAS.

Volgens Airbus kan de CO2-uitstoot met 3 à 4 miljoen ton per jaar teruggebracht worden als het volledige potentieel van het concept benut wordt.