Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supersonisch vliegtuig

Met de QueSST wil NASA voor het eerst een vliegtuig maken dat door de geluidsbarrière heen kan zonder de kenmerkende knal van de schokgolven. Daarmee kunnen gewone vliegtuigpassagiers veel sneller op hun bestemming zijn.

© NASA / Lockheed Martin
Transport - Vliegtuigen

Passagiersvliegtuig is straks twee keer zo snel

NASA heeft een mijlpaal bereikt met zijn poging om een stil passagiersvliegtuig te maken dat sneller gaat dan het geluid.

Een kettingzaag die op een meter van je gezicht wordt aangezet. Zoveel lawaai maakt het supersonische vliegtuig: een toestel dat sneller gaat dan het geluid zich kan voortplanten. De herrie wordt veroorzaakt door de schokgolven die ontstaan als het vliegtuig door de geluidsbarrière knalt.

Al hebben ingenieurs al eerder supersonische vliegtuigen voor gewoon passagiersvervoer gebouwd, die zijn al snel weer uit de roulatie genomen omdat ze simpelweg te veel lawaai maken wanneer ze over land vliegen.

Bij NASA hebben ingenieurs nu bewezen dat ze een vliegtuigontwerp kunnen ontwikkelen voor supersonische vliegtuigen met geluiddemping. Een gevolg daarvan is dat je vlucht er in de toekomst maar de helft van de tijd over doet (ten opzichte van nu).

Plofjes in plaats van harde knallen

NASA heeft onlangs een aantal tests in een windtunnel afgerond met het vliegtuigconcept Quiet Supersonic Transport (QueSST). Dit toestel bewijst dat de harde knallen waar supersonische vliegtuigen om bekend staan, om te zetten zijn in 'plofjes', die bovendien naar de hemel in plaats van naar de aarde worden gestuurd.

Zo kan het lawaai met een derde worden verminderd: van 105 PLdb tot 70 PLdb. Het is alsof je de kettingzaag naast je oor uitzet en in plaats daarvan naar een gesprek luistert – op luide toon weliswaar, maar toch.

Twee keer zo snel

Wanneer de vliegtuigen geen lawaai meer maken, kan de snelheid worden opgeschroefd. Al begint NASA pas in 2018 met de bouw van het grote geluidsarme supersonische passagiersvliegtuig, de X-plane, een kleiner toestel geeft alvast aan wat de mogelijkheden zijn.

Dit vliegtuig, dat ontwikkeld wordt door het bedrijf Boom, moet zijn passagiers met een snelheid van 2300 km/h gaan vervoeren – het dubbele van de geluidssnelheid.

Lees ook:

Vliegtuigen

Vliegtuig moet klapwieken

7 minuten
Vliegtuigen

Vliegtuig zweeft naar rand van de ruimte

5 minuten
Vliegtuigen

Tweedekker is vijf keer sneller dan het geluid

2 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

passowrd_reset.form.email_help
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar
Fout: Voer je wachtwoord in

Nieuw wachtwoord

Wachtwoord vereist
Toon Verberg