Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nieuwe motor drijft stil vliegtuig aan

Een modelvliegtuig op accu’s genereert zelf de wind die het voortstuwt. Het toestel heeft geen bewegende motoronderdelen en vliegt daardoor volledig geruisloos.

Christine Y. He/MIT News

Voor het eerst is het gelukt een vliegtuig aan te drijven met een motor zonder bewegende delen.

Gewoonlijk zijn er propellers of turbines nodig voor de voortstuwing.

De nieuwe, op accu’s werkende motor is ontwikkeld door luchtvaartingenieurs van het MIT in de VS.

Zie het ionische vliegtuig zweven en luister hoe de basis van de accumotor in de jaren 1920 werd gelegd door een excentrieke uitvinder.

Ionische wind zorgt voor voortstuwing

Het concept erachter heet solid state. De motor benut een stroom elektrisch geladen ionen, die vanuit elektroden vóór op de vleugels naar elektroden verder naar achteren worden gestuurd.

De voorste elektroden zijn positief en onttrekken daardoor elektronen aan stikstofatomen in de lucht.

© Ken Ikeda

Die atomen raken dus een negatief elektron kwijt en worden daardoor positief geladen ionen, die een weg zoeken naar de achterste, negatieve elektrode.

Onderweg botsen ze op andere luchtmoleculen, die in dezelfde richting worden geduwd. Zo ontstaat een zogeheten ionische wind die het vliegtuig lift en voortstuwing geeft.

Spanningsverschil stuwt vliegtuig voort

1 / 3
123
© © Christine Y. He/MIT News

Stil vliegtuig kan op termijn satellieten vervangen

De onderzoekers experimenteerden met de balans: de accu’s moesten genoeg vermogen leveren om het vliegtuig te kunnen aandrijven, maar niet te zwaar zijn, want dan kon het toestel ze niet dragen.

Er was een spanningsverschil van 40.000 volt tussen de elektroden nodig om het vliegtuig 12 seconden in de lucht te houden en 60 meter af te leggen.

Het vliegtuigje heeft een spanwijdte van 5 meter en weegt 2,45 kilogram. Er is dus nog een lange weg te gaan voordat de technologie in vracht- of passagiersvliegtuigen toepasbaar is.

Wel is ze te benutten in drones die bijvoorbeeld dierenbestanden in de gaten houden, waarbij geruisloos vliegen van belang is.

Op langere termijn kan de techniek ook worden gebruikt in hoogvliegende zonnevliegtuigen, die bepaalde taken van satellieten kunnen overnemen.

Lees ook:

Vliegtuigen

Ongelukken maken vliegen veilig

18 minuten
Vliegtuigen

’s Werelds grootste vliegtuig start de motoren

2 minuten
Vliegtuigen

Nieuw vliegtuig breekt alle snelheidsrecords

1 minuut

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg