Kunstneus ruikt bommen en virussen in vliegtuigen

Een nieuwe sensor die levende cellen verbindt met elektronica, moet de vliegveiligheid verbeteren.

Een nieuwe sensor die levende cellen verbindt met elektronica, moet de vliegveiligheid verbeteren.

Shutterstock

De bomhond krijgt concurrentie van een nieuwe technologie. De Europese vliegtuigbouwer Airbus wil kunstneuzen inbouwen in zijn vliegtuigen.

Airbus wil een pas ontwikkelde kunstneus installeren in zijn vliegtuigen. Die werkt met levende cellen die op bepaalde moleculen in de lucht reageren.

© Koniku Inc.

De kunstneuzen worden ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Koniku Inc., dat al tien jaar werkt aan een techniek die levende cellen met elektronica verbindt.

Het resultaat is een sensor die bepaalde moleculen in de lucht kan identificeren en alarm slaat als er bijvoorbeeld springstoffen of gevaarlijke chemicaliën in de buurt zijn.

Hersencellen kunnen ruiken

De kern van de sensoren zijn cellen die de onderzoekers van Koniku Inc. speciaal voor deze taak ontwikkeld hebben. De basis is een type hersencel genaamd astrocyt, waar de wetenschappers extra genen aan hebben toegevoegd. Daardoor zitten er geurreceptoren op het oppervlak ervan.

Als de receptoren geactiveerd worden door bepaalde stoffen in de lucht, versturen de hersencellen elektrische impulsen die opgepikt worden door een microchip in de kunstneus.

De kunstmatige neus kan in vliegtuigen en op checkpoints op luchthavens worden gebruikt.

© Koniku Inc.

Airbus wil de kunstneus al eind 2020 in vliegtuigen inbouwen om te testen hoe effectief hij is. Hij moet onder meer op de kleppen van de bagagevakken boven de stoelen en bij de deuren komen, zodat hij de passagiers kan besnuffelen als ze aan boord gaan.

Na de uitbraak van COVID-19 hebben Airbus en Koniku Inc. besloten de neus zo door te ontwikkelen dat hij ook op virussen in de lucht reageert.