Grootste passagiersvliegtuig ter wereld vliegt drie uur op spijsolie

Vliegensvlug naar groen vervoer: het grootste passagiersvliegtuig ter wereld kan volledig op duurzame brandstof vliegen.

Vliegensvlug naar groen vervoer: het grootste passagiersvliegtuig ter wereld kan volledig op duurzame brandstof vliegen.

Wikimedia Commons / Riik@mctr

Voor het eerst heeft een Airbus 380 drie uur gevlogen met 100 procent gerecycleerde spijsolie als hoofdbrandstof.

Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de ’superjumbo’, biedt plaats aan 545 mensen in drie klassen. Een testversie van de dubbeldekker voerde de groene vlucht uit van de thuisbasis van Airbus in Toulouse, Frankrijk, naar het eveneens Franse Nice, waar hij veilig landde.

Vier dagen later herhaalde Airbus de prestatie. De Rolls-Royce Trent 900-motor van het vliegtuig werd opnieuw voorzien van een duurzaam mengsel van 27 ton gerecyclede bakolie, landbouwrestanten en niet-fossiele brandstoffen.

Het afgelopen jaar heeft Airbus met drie vliegtuigtypen een geslaagde testvlucht uitgevoerd op duurzame brandstof. Naast de A380 waren dat de A319neo en de A350.

80 procent minder CO2

Luchtvaartmaatschappijen als Air France, Lufthansa en Singapore Airlines gebruiken de 280 ton wegende Airbus 380-toestellen voor hun langeafstandsvluchten, en dat belooft veel goeds voor een duurzame toekomst.

Want doordat de Airbus 380 een actieradius heeft van zo’n 15.000 kilometer, kan de duurzame vliegtuigbrandstof helpen om de CO2-uitstoot met 80 procent te verminderen op de milieuonvriendelijke vluchten naar de andere kant van de wereld.

Airbus A380-testtoestel MSN 1 stijgt op van vliegveld Toulose-Blagnac in Frankrijk op vrijdag 25 maart om 8.43 uur.

© Airbus S.A.S. / A. Doumenjou / Master Films

Behalve de besparingen voor het milieu is de groene brandstof ook tot 3 procent efficiënter. En met een verbruik van 14 liter spijsolie per kilometer tikken kleine verschillen in de lucht flink aan.

Het groene brandstofmengsel kost echter tot vijf keer zo veel als traditionele vliegtuigbrandstof, omdat de productie nog betrekkelijk nieuw is en op kleinere schaal plaatsvindt.

Dat betekent de eerste jaren waarschijnlijk duurdere vliegtickets, tenzij de regering de groene transitie van de luchtvaartsector steunt, net zoals eerder bij de windmolenindustrie.

Nul CO2-uitstoot in 2050

De IATA, de grootste handelsorganisatie van de luchtvaart, heeft zich als doel gesteld in 2050 CO2-neutraal te vliegen.

Dit moet vooral bereikt worden via nieuwe brandstofmengsels, zoals dat van Airbus.

De vraag naar dit type brandstof bedroeg in 2021 slechts 100 miljoen liter op een totaal brandstofverbruik van 200 miljard liter.

Dat wil zeggen dat nu maar 0,05 procent van de vliegtuigbrandstof duurzaam is. Wel wordt verwacht dat dit de komende jaren sterk zal toenemen, omdat vliegtuigmotoren omwille van de duurzaamheid steeds meer gebouwd worden om gemengde producten aan te kunnen.