Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Boom Supersonic, Overture, Concorde, supersonisch vliegtuig

Groene opvolger Concorde stijgt in 2025 op

Overture is de naam van een nieuw supersonisch vliegtuig dat binnenkort zal opstijgen. Hij is vergelijkbaar met de Concorde, maar veel stiller, en vliegt op CO2-neutrale brandstof.

Boom Supersonic

Op 24 oktober 2003 landde de Concorde na zijn laatste commerciële vlucht. Gedurende 27 jaar was het Brits-Franse toestel het enige supersonische vliegtuig in lijndienst, maar uiteindelijk werd het te duur om in bedrijf te houden en vloog de Concorde eruit.

Sindsdien hebben verschillende vliegtuigfabrikanten plannen gehad om supersonisch vliegen nieuw leven in te blazen, en nu heeft Boom Supersonic een grote stap gezet met het supersnelle passagiersvliegtuig Overture.

Een van ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen, United Airlines, heeft er zojuist 15 besteld bij Boom Supersonic, en de twee bedrijven gaan samenwerken bij de ontwikkeling van het vliegtuig en de speciale brandstof die het zal gebruiken.

Amsterdam-New York in 3 uur

De Boom Overture kan 2000 km/h en stoot geen CO2 uit dankzij een nieuw type brandstof.

  • Wereldkaart, Atlantische Oceaan, Europa, VS
    © Shutterstock

    Snelheid is dubbel zo groot

    Gewone lijnvliegtuigen vliegen met circa 800 km/h. De Overture kan 2000 km/h, waardoor het mogelijk wordt om in drie tot vier uur van Amsterdam naar New York te vliegen.

  • veiligheid, controle, vliegtuig
    © Shutterstock

    Veiligheid is top

    De Overture is niet bedoeld als een proeftoestelletje. United Airlines eist dat het aan de strengste veiligheidseisen voldoet om de kans op ongelukken te minimaliseren.

  • brandstof, vliegtuig
    © Shutterstock

    Motoren vervuilen niet

    Om het vliegtuig zo milieuvriendelijk mogelijk te maken, zullen de motoren geen kerosine gebruiken, maar SAF: ‘duurzame vliegtuigbrandstof’ gemaakt van restproducten van de landbouw.

De Concorde werd ontworpen in de jaren 1960, en met de Overture moeten de ingenieurs helemaal opnieuw beginnen.

Op het eerste gezicht zal de Overture lijken op de Concorde met het kenmerkende driehoekige ontwerp, maar de nieuwe romp wordt gemaakt van moderne, lichte composietmaterialen.

De motoren zullen ook van een geheel nieuw type zijn dat weinig lawaai maakt en het 80 ton wegende vliegtuig met 2000 km/h voort kan stuwen zonder gebruik te maken van zogeheten naverbranders. De Concorde moest wel naverbranders gebruiken, waardoor het brandstofverbruik de pan uit rees.

Boom, Supersonic, vliegveld

Het supersonische vliegtuig zal eerst worden ingezet op routes van Europa naar de VS.

Boom Supersonic
Vliegtuig, Boom, supersonisch

De Overture vliegt dubbel zo snel als een normaal passagiersvliegtuig.

Boom Supersonic
Vliegtuig, stoel, uitzicht

Aan boord is plaats voor 88 passagiers – allemaal in de business class.

Boom Supersonic

De brandstof is een bijzonder aandachtspunt voor Boom Supersonic. Het verbruik wordt beperkt door de aerodynamica te optimaliseren, en de Overture vliegt op SAF, sustainable aviation fuel.

SAF is duurzame vliegtuigbrandstof die zal worden geproduceerd uit landbouwafval in plaats van ruwe olie. Daarmee kan het toestel koolstofneutraal worden.

De Overture zal in 2025 voor het eerst opstijgen en in 2030 in gebruik worden genomen.

Lees ook:

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg