Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Science China Press
Transport - Vliegtuigen

China brengt de tweedekker terug

Vliegtuigen met vleugels boven elkaar zijn na de jaren 1930 nauwelijks meer gebouwd. Maar nu willen de Chinezen de tweedekker nieuw leven inblazen, om extreem hoge snelheden te bereiken.

Chinese vliegtuigbouwers willen de tweedekker nieuw leven inblazen, maar dan in een supersonische versie, die passagiers met tot wel 6000 km/h moet vervoeren. Dat is vijf keer de snelheid van het geluid.

Tot op heden is een model van het vliegtuig succesvol getest in een windtunnel.

Hier werd het blootgesteld aan een belasting die vergelijkbaar is met vliegen met 8600 km/h – zeven keer de geluidssnelheid.

Extra vleugels creëren betere lift

We kennen tweedekkers uit het begin van de vliegtuighistorie, maar sinds de jaren 1930 zijn ze nauwelijks meer gemaakt. De nieuwe Chinese versie lijkt echter in niets op de toestellen uit die tijd.

De twee stellen vleugels zijn zeer verschillend. De onderste zijn als twee armen naar voren gericht, terwijl de bovenste lijken op een vlieger.

Volgens het ontwerpteam, dat wordt geleid door de onderzoeker Cui Kai, is het vliegtuig dankzij de dubbele vleugels zuinig en heeft het een betere lift. Daardoor kan het meer goederen of passagiers vervoeren dan eerdere supersonische vliegtuigen.

Voorlopig hebben de ontwerpers het vliegtuig ‘I-Plane’ genoemd, omdat het tijdens een duikvlucht een I-vormige schaduw zou werpen.

Als de I-Plane zo groot wordt als een Boeing 737, kan hij ongeveer 5 ton goederen of 50 passagiers meenemen. Ter vergelijking: een Boeing 737 kan 20 ton goederen of 200 passagiers meenemen, maar heeft slechts een snelheid van 800 km/h.

In twee uur van Peking naar New York

Als het vliegtuig realiteit wordt, kunnen passagiers in slechts twee uur van Peking naar New York vliegen. Die reis duurt op dit moment 14 uur.

Lees ook:

Kursk disaster
Duikboten

KOERSK – het verhaal van de duikbootramp

22 minuten
Vliegtuigen

Vliegtuig moet klapwieken

7 minuten
Vliegtuigen

Natuurkundigen onthullen: Zo ga je het snelst aan boord van een vliegtuig

4 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg