In 1903 maakte Orville Wright de eerste geregistreerde vlucht in de geschiedenis in een voertuig dat door een motor werd aangedreven en zwaarder was dan de lucht. De vlucht in de Wright Flyer duurde maar 12 seconden en Wright vloog slechts 36,5 meter, minder dan de spanwijdte van een Boeing 747.
Vloog voor het eerst in: 1903
Junkers F.13
In 1919 ontwierp en bouwde de Duitser Hugo Junkers de eerste vliegtuigromp van metaal. Hij voorzag het vliegtuig van dikkere vleugels, waardoor het een grotere lift had. De F.13 was ook het eerste vliegtuig dat vrijdragende vleugels had zonder externe steunconstructies.
Vloog voor het eerst in: 1919
Supermarine Spitfire
Het meest legendarische vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog was het Britse gevechtsvliegtuig Spitfire. De ovale vleugels waren speciaal ontworpen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daardoor kon de Spitfire sneller vliegen dan de meeste andere toestellen uit die tijd. De Duitse piloten waren naar verluidt enorm jaloers op de Britse piloten vanwege hun vliegtuig.
Vloog voor het eerst in: 1936
Boeing 307 Stratoliner
De Stratoliner was het eerste passagiersvliegtuig met een drukcabine. Hierdoor kon het vliegtuig naar zes kilometer hoogte stijgen en over de meeste soorten weer heen vliegen, wat een enorme verbetering was voor de luchttransportsector.
Vloog voor het eerst in: 1938
Bell X-1
De door raketten aangedreven Bell X-1 werd uitsluitend ontwikkeld om de geluidsbarrière te doorbreken. Dat lukte op 14 oktober 1947, toen testpiloot Chuck Yeager het vliegtuig 1100 kilometer per uur liet vliegen, oftewel 1,06 keer de snelheid van het geluid.
Vloog voor het eerst in: 1946