Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Het door raketten aangedreven testvliegtuig Bell X-1 werd uitsluitend ontwikkeld om de geluidsbarrière te doorbreken.

© NASA
Transport - Vliegtuigen

5 vliegtuigen die de luchtvaartgeschiedenis vormgaven

45 jaar zat er tussen de allereerste vlucht in het gammele houten vliegtuig van de gebroeders Wright en het doorbreken van de geluidsbarrière in de door raketten aangedreven Bell X-1. Lees meer over vijf vliegtuigen uit het begin van de luchtvaart, die de geschiedenis ervan voor altijd veranderden.

Wright Flyer

Orville Wright moest zich tijdens de eerste vlucht in de geschiedenis in 1903 vasthouden aan de onderste vleugel van zijn vliegtuig.

© John T. Daniels

In 1903 maakte Orville Wright de eerste geregistreerde vlucht in de geschiedenis in een voertuig dat door een motor werd aangedreven en zwaarder was dan de lucht. De vlucht in de Wright Flyer duurde maar 12 seconden en Wright vloog slechts 36,5 meter, minder dan de spanwijdte van een Boeing 747.

Vloog voor het eerst in: 1903

Junkers F.13

© San Diego Air & Space Museum

In 1919 ontwierp en bouwde de Duitser Hugo Junkers de eerste vliegtuigromp van metaal. Hij voorzag het vliegtuig van dikkere vleugels, waardoor het een grotere lift had. De F.13 was ook het eerste vliegtuig dat vrijdragende vleugels had zonder externe steunconstructies.

Vloog voor het eerst in: 1919

Supermarine Spitfire

© Franck Cabrol Licence

Het meest legendarische vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog was het Britse gevechtsvliegtuig Spitfire. De ovale vleugels waren speciaal ontworpen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daardoor kon de Spitfire sneller vliegen dan de meeste andere toestellen uit die tijd. De Duitse piloten waren naar verluidt enorm jaloers op de Britse piloten vanwege hun vliegtuig.

Vloog voor het eerst in: 1936

Boeing 307 Stratoliner

© Kaszeta

De Stratoliner was het eerste passagiersvliegtuig met een drukcabine. Hierdoor kon het vliegtuig naar zes kilometer hoogte stijgen en over de meeste soorten weer heen vliegen, wat een enorme verbetering was voor de luchttransportsector.

Vloog voor het eerst in: 1938

Bell X-1

© NASA

De door raketten aangedreven Bell X-1 werd uitsluitend ontwikkeld om de geluidsbarrière te doorbreken. Dat lukte op 14 oktober 1947, toen testpiloot Chuck Yeager het vliegtuig 1100 kilometer per uur liet vliegen, oftewel 1,06 keer de snelheid van het geluid.

Vloog voor het eerst in: 1946

Lees ook:

Kursk disaster
Duikboten

KOERSK – het verhaal van de duikbootramp

22 minuten
Vliegtuigen

Vliegtuig moet klapwieken

7 minuten
Vliegtuigen

Natuurkundigen onthullen: Zo ga je het snelst aan boord van een vliegtuig

4 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg