Glijmiddel moet schepen klimaatvriendelijk maken

Door vrachtschepen in te smeren met slijm kun je volgens onderzoekers de wrijving reduceren en zo brandstof besparen.

Door vrachtschepen in te smeren met slijm kun je volgens onderzoekers de wrijving reduceren en zo brandstof besparen.

Shutterstock

Een onderzoeksteam van het Korea Advanced Institute of Science and Technology hebben uitgevogeld hoe schepen klimaatvriendelijker te maken zijn: door ze in te smeren met glijmiddel.

Als een schip door de golven snijdt, is de wrijving met het water groot: tot 70 procent van de weerstand die een vaartuig ondervindt, bestaat uit wrijving tussen romp en water. Dat kost veel brandstof, en dus wordt er CO2 uitgestoten.

In hun zoektocht naar een wrijvingsarme, groene oplossing haalden de Koreaanse onderzoekers inspiratie uit de mariene biologie.

🎬 Zo veel scheepsverkeer is er wereldwijd:

Visslijm vermindert weerstand

Vissen en zeewier scheiden van nature een slijm uit dat hun oppervlak glad maakt, waardoor de wrijving vermindert. De onderzoekers gebruikten dat principe om te simuleren hoe schepen op dezelfde manier een ‘gladde’ tocht kunnen krijgen.

Door een oppervlak met ingebouwde groeven te maken, kan het slijm over de romp uitgesmeerd worden, zodat er een laag ontstaat die de wrijving reduceert. Het idee is dat de groeven steeds gevuld worden met slijm, waardoor het laagje overal even dik is.

Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat dat de wrijving met het water tot 18 procent zal reduceren.

Slijmlaag moet gelijkmatig uitgesmeerd worden

In het nieuwe onderzoek berekenen de wetenschappers van het Korea Advanced Institute of Science and Technology de beste manier waarop scheepsbouwers een ‘slijmschip’ kunnen construeren en insmeren.

De onderzoekers analyseerden de gemiddelde snelheid en typische bouwmaterialen van schepen en kwamen door simulaties tot de optimale vorm van de groeven.

Het onderzoek laat zien dat grote, open vlakken op de romp tot een betere verdeling van het slijm leiden vergeleken met minder open vlakken.

Nu hopen de wetenschappers dat hun ontdekking van de optimale slijmverdeling op schepen ertoe kan leiden dat vaartuigen op termijn worden voorzien van slijmgroeven, waardoor energie en brandstof bespaard kunnen worden.

Zo’n 90 procent van het wereldwijde transport vindt per schip plaats, en de scheepvaart stoot jaarlijks ongeveer evenveel CO2 uit als Duitsland.