Stoplicht zebrapad

Proef met ‘groen mannetje’ in wereldstad redt voetgangers

In Londen zijn diverse initiatieven opgestart om levens te redden in het verkeer en die zijn vooral gunstig voor voetgangers.

In Londen zijn diverse initiatieven opgestart om levens te redden in het verkeer en die zijn vooral gunstig voor voetgangers.

Shutterstock

Een aantal technologische en zeer verstandige maatregelen in de Britse hoofdstad Londen hebben hun vruchten afgeworpen bij pogingen om de voetgangers in de stad veilig te houden.

Het aantal doden of ernstig gewonden onder voetgangers is gedaald van 1350 in 2019 naar 868 in 2020. De cijfers worden echter gekleurd door de corona-epidemie, want de afgelopen twee jaar gingen er natuurlijk beduidend minder mensen met de auto naar het werk.

Toch is bij normaal verkeer in 2022 de verwachting dat het aantal dodelijke of ernstige ongevallen met 65% daalt, vergeleken met 15 jaar geleden.

Deze daling is deels het gevolg van het feit dat voetgangers standaard groen licht krijgen bij 18 belangrijke oversteekplaatsen.

Sensoren verbeteren de veiligheid en besparen tijd

De 18 verkeerslichten zijn uitgerust met sensoren en springen alleen op rood als een sensor waarneemt dat automobilisten richting het zebrapad rijden.

Het licht schakelt vanzelf weer terug naar de ‘groene man’.

Na negen maanden testen bleek dat automobilisten vrijwel geen tijd verliezen, terwijl voetgangers 13% minder kans hebben op een ongeluk in de drukke straten van Londen.

Tegelijkertijd bespaarden voetgangers in de proef in totaal 1,3 uur per dag op een gemiddeld zebrapad.

Nu onderzoekt de verkeersautoriteit van de stad, Transport for London (TfL), of ze de sensortechnologie met hulp van de Britse regering kunnen uitrollen naar meer kruispunten in Londen en in andere steden.

Plantenbakken, fietspaden en paaltjes redden levens

De groene man bij de oversteekplaatsen is lang niet het enige initiatief van TfL waardoor de ongevallencijfers zijn gekelderd.

De afgelopen twee decennia is al het zware verkeer uit de stad verdwenen en automobilisten betalen tegenwoordig een spitsheffing. Hierdoor is het totale aantal automobilisten in de stad gedaald en daardoor de kans op ongelukken verminderd.

De burgemeester van Londen, Sadiq Khan (Labour), wil in 2024 de maximumsnelheid op de 220 kilometer aan openbare weg in Londen verder verlagen tot 30 km/h, zodat te hard rijden niet altijd dodelijk hoeft te zijn.

Nul verkeersdoden in 2041

Khan is ook een van de belangrijkste drijfveren achter het project ‘Vision Zero’, wat in 2041 moet leiden tot nul verkeersdoden of ernstige ongelukken.

Behalve veilig verkeer voor voetgangers, fietsers en automobilisten, heeft het project nog een aantal andere voordelen die het leven van mensen kunnen verlengen.

Tegen die tijd is de CO2-uitstoot vrijwel volledig verdwenen, verplaatsen meer mensen zich op een actieve of gezonde manier te voet of op de fiets, en is de luchtverontreiniging boven Londen aanzienlijk minder.

Londen is een van de steden met de meeste luchtvervuiling in Engeland, maar dankzij de vele verkeersinitiatieven die tussen 2010 en 2020 zijn genomen, is dit ook een stuk minder geworden.

Zo schat het bestuursorgaan de London Assembly in dat er in die periode ruim vier miljoen levensjaren zijn bespaard door minder autoverkeer en dus minder luchtvervuiling.

Dit betekent dat ruim de helft van de negen miljoen inwoners van Londen een jaar langer leeft, onder meer vanwege een lager benzineverbruik en minder uitstoot.