Sensoren verbeteren de veiligheid en besparen tijd
De 18 verkeerslichten zijn uitgerust met sensoren en springen alleen op rood als een sensor waarneemt dat automobilisten richting het zebrapad rijden.
Het licht schakelt vanzelf weer terug naar de ‘groene man’.
Na negen maanden testen bleek dat automobilisten vrijwel geen tijd verliezen, terwijl voetgangers 13% minder kans hebben op een ongeluk in de drukke straten van Londen.
Tegelijkertijd bespaarden voetgangers in de proef in totaal 1,3 uur per dag op een gemiddeld zebrapad.
Nu onderzoekt de verkeersautoriteit van de stad, Transport for London (TfL), of ze de sensortechnologie met hulp van de Britse regering kunnen uitrollen naar meer kruispunten in Londen en in andere steden.
Plantenbakken, fietspaden en paaltjes redden levens
De groene man bij de oversteekplaatsen is lang niet het enige initiatief van TfL waardoor de ongevallencijfers zijn gekelderd.
De afgelopen twee decennia is al het zware verkeer uit de stad verdwenen en automobilisten betalen tegenwoordig een spitsheffing. Hierdoor is het totale aantal automobilisten in de stad gedaald en daardoor de kans op ongelukken verminderd.
De burgemeester van Londen, Sadiq Khan (Labour), wil in 2024 de maximumsnelheid op de 220 kilometer aan openbare weg in Londen verder verlagen tot 30 km/h, zodat te hard rijden niet altijd dodelijk hoeft te zijn.
Nul verkeersdoden in 2041
Khan is ook een van de belangrijkste drijfveren achter het project ‘Vision Zero’, wat in 2041 moet leiden tot nul verkeersdoden of ernstige ongelukken.
Behalve veilig verkeer voor voetgangers, fietsers en automobilisten, heeft het project nog een aantal andere voordelen die het leven van mensen kunnen verlengen.
Tegen die tijd is de CO2-uitstoot vrijwel volledig verdwenen, verplaatsen meer mensen zich op een actieve of gezonde manier te voet of op de fiets, en is de luchtverontreiniging boven Londen aanzienlijk minder.
Londen is een van de steden met de meeste luchtvervuiling in Engeland, maar dankzij de vele verkeersinitiatieven die tussen 2010 en 2020 zijn genomen, is dit ook een stuk minder geworden.
Zo schat het bestuursorgaan de London Assembly in dat er in die periode ruim vier miljoen levensjaren zijn bespaard door minder autoverkeer en dus minder luchtvervuiling.
Dit betekent dat ruim de helft van de negen miljoen inwoners van Londen een jaar langer leeft, onder meer vanwege een lager benzineverbruik en minder uitstoot.