Metro van de toekomst maakt forenzen prettiger
Geen overvolle, vertraagde treinen meer. Als het aan een Engels architectenbureau zou liggen, werden de treinen in de ondergrondse vervangen door veel snellere loopbanden.

Het dagelijks woon-werkverkeer met de ondergrondse kan een frustrerende bezigheid zijn. Ook al hoef je niet zo ver te reizen, je bent toch lang onderweg doordat de metro overal stopt om passagiers in en uit te laten stappen. Je gaat haast denken dat het sneller zou zijn om te lopen – en misschien is dat ook zo.
Sommige stukken van de metro zijn zo overvol en langzaam dat een loopband in feite sneller zou zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval met de drukke Londense metrolijn de Circle line.
Drie banden leiden het verkeer in goede banen
Daarom heeft het Engelse architectenbureau NBBJ het idee van een rollend trottoir ontwikkeld dat uit drie ‘sporen’ met verschillende snelheden bestaat:
- Een langzaam spoor dicht bij de in- en uitgangen (4,8 km/h).
- Een iets sneller spoor in het midden (9,5 km/h).
- Een snel spoor het verst van het perron (14,4 km/h).