Doorbraak: Vrachtwagen rijdt 128 km zonder chauffeur

Ooit was het idee van zelfrijdende vrachtwagens op de snelweg pure sciencefiction, maar nu heeft een tonnen zware truck zonder chauffeur een lang stuk op de openbare weg gereden.

Ooit was het idee van zelfrijdende vrachtwagens op de snelweg pure sciencefiction, maar nu heeft een tonnen zware truck zonder chauffeur een lang stuk op de openbare weg gereden.

TuSimple

Voor het eerst heeft een vrachtwagen in de zwaarste gewichtsklasse een langere afstand afgelegd op de openbare weg – zonder een mens in de cabine, en zelfs geheel zonder menselijke tussenkomst.

De rit was 128 kilometer lang en voerde over openbare wegen in de Amerikaanse staat Arizona. De 40 ton zware truck reed de afstand van begin tot eind in zogeheten level 4-autonomie.

Er zijn zes niveaus voor de autonomie van auto’s

  • Level 0: De bestuurder heeft 100% controle over het voertuig.
  • Level 1: De auto heeft adaptieve cruise control of automatisch parkeren, maar de bestuurder heeft de controle en moet alert zijn.
  • Level 2: De auto bepaalt richting en snelheid, maar de bestuurder moet steeds in kunnen grijpen.
  • Level 3: De auto bepaalt richting en snelheid. De bestuurder hoeft niet volledig alert te zijn, maar moet wel kunnen ingrijpen als dat nodig is.
  • Level 4: De auto heeft volledige controle onder bepaalde omstandigheden, zoals binnen een geografisch gebied of bij filerijden. De bestuurder moet kunnen ingrijpen, maar mag slapen of wegkijken.
  • Level 5: De auto heeft geen stuur of pedalen nodig; de bestuurder is overbodig.

De niveaus zijn gedefinieerd door de Society of Automotive Engineers International en worden gebruikt door de auto-industrie. Bron: SAE

Vrachtauto kan 1 km vooruitkijken

Het Amerikaanse bedrijf TuSimple ontwikkelde de autonome techniek die de rit mogelijk maakte.

De technologie combineert verschillende soorten radar en HD-camera’s. De vrachtauto heeft 360 graden zicht en kan obstakels tot 1 kilometer ver waarnemen.

Inzicht in de omstandigheden op grote afstand is essentieel voor zware vrachtwagens, want hun remweg is met 180 meter twee keer zo lang als die van personenauto’s.

Rit is 1800 keer gemaakt met chauffeur

De autonome vrachtwagenrit werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met de plaatselijke autoriteiten. Uit voorzorg reed een politiewagen 800 meter achter de vrachtwagen, terwijl een waarnemer 8 kilometer vooruit reed.

Voordat de vrachtwagen zelfstandig mocht vertrekken, had hij de route 1800 keer gereden met een chauffeur in de cabine, die meteen kon ingrijpen als dat nodig was.

Het bedrijf maakte de mijlpaal voor zelfrijdende voertuigen bekend in een persbericht met begeleidende video-opnamen die de hele reis van begin tot eind documenteren.

Bekijk de video hieronder: