Het gaat niet om de bestemming maar om de reis ernaartoe, wordt er weleens gezegd.
Maar probeer dat maar eens voor ogen te houden als je, met een auto volgestouwd met opblaasdieren en zomerjurken, met hooguit 5 km/h voorthobbelt omdat het verkeer op de Duitse snelweg muurvast staat.
Wanhoop niet: als iedereen zich aan de regels houdt, stroomt het verkeer in principe perfect door. Maar zo soepel als het verkeer kan doorstromen, zo kwetsbaar is het voor kleine onregelmatigheden.
Controleer hier de remafstand bij verschillende snelheden:
Zelfrijdende auto‘s: geen files en ongelukken meer
Het lijkt er niet op dat er binnenkort alleen nog maar superchauffeurs op de snelweg zullen rijden. Voordat automobilisten overal ter wereld goed rijgedrag hebben aangeleerd, hebben zelfrijdende auto’s het al overgenomen. En dat is goed nieuws voor zowel de veiligheid en de verkeersdoorstroming.
Fabrikanten als Mercedes en Tesla hebben al auto’s op de markt die vrijwel zelfrijdend zijn. Ze hebben software die de auto een veel beter zicht geeft dan een menselijke bestuurder, automatische piloot, cruisecontrol en noodremmen.
De fabrikanten wachten alleen nog op groen licht. Hoewel de technologie er klaar voor is en er sterke aanwijzingen zijn dat zelfrijdende auto’s beter dan mensen files en ongelukken kunnen voorkomen, is de consument er nog niet klaar voor.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat mensen pas een zelfrijdende auto willen kopen als ze ervan overtuigd zijn dat die beter rijdt dan zijzelf.
En aangezien de meeste automobilisten denken dat ze beter rijden dan gemiddeld, hebben zelfrijdende auto’s nog een lange weg te gaan.