File op de snelweg

Zo voorkom je verkeerschaos op vakantie

Een file op de snelweg kan de vakantie al verpesten voor hij begonnen is. Want als je stilstaat, kom je erachter hoe afhankelijk we zijn van het zorgvuldig uitgedachte netwerk van wegen, voorschriften en regulering.

Een file op de snelweg kan de vakantie al verpesten voor hij begonnen is. Want als je stilstaat, kom je erachter hoe afhankelijk we zijn van het zorgvuldig uitgedachte netwerk van wegen, voorschriften en regulering.

Shutterstock

Het gaat niet om de bestemming maar om de reis ernaartoe, wordt er weleens gezegd.

Maar probeer dat maar eens voor ogen te houden als je, met een auto volgestouwd met opblaasdieren en zomerjurken, met hooguit 5 km/h voorthobbelt omdat het verkeer op de Duitse snelweg muurvast staat.

Wanhoop niet: als iedereen zich aan de regels houdt, stroomt het verkeer in principe perfect door. Maar zo soepel als het verkeer kan doorstromen, zo kwetsbaar is het voor kleine onregelmatigheden.

Handen op het stuur met snelweg op de achtergrond

© Shutterstock

Houd afstand en voorkom files

Verkeer is pure wiskunde. Als iedereen de juiste afstand tot zijn voorligger bewaart, zijn er geen files en stroomt het verkeer vlot door. Helaas houden automobilisten zich niet altijd aan de regels, en zo ontstaat er een domino-effect dat honderden auto’s tot stilstand kan brengen.

De beste manier om filevorming te voorkomen, is afstand houden. Als je 100 km/h rijdt, moet je 50 meter achter de auto voor je blijven – wat vrijwel niemand doet. De reden om die afstand aan te houden is dat de remweg aanzienlijk toeneemt als de snelheid met zelfs maar een paar km/h wordt verhoogd.

De remweg is een maat voor de reactietijd en de remvertraging. De reactietijd hangt af van hoe snel de bestuurder reageert, terwijl de remvertraging wordt bepaald door hoe snel de auto kan remmen.

Niet iedereen reageert even snel in het verkeer, maar als je aanneemt dat het een seconde duurt om een obstakel op te merken en op de rem te trappen, zal een auto die 120 km/h rijdt bij hard remmen pas na ongeveer 108 meter tot stilstand komen. Daarom is afstand zo belangrijk om ongelukken te voorkomen.

Controleer hier de remafstand bij verschillende snelheden:

Zelfrijdende auto‘s: geen files en ongelukken meer

Het lijkt er niet op dat er binnenkort alleen nog maar superchauffeurs op de snelweg zullen rijden. Voordat automobilisten overal ter wereld goed rijgedrag hebben aangeleerd, hebben zelfrijdende auto’s het al overgenomen. En dat is goed nieuws voor zowel de veiligheid en de verkeersdoorstroming.

Fabrikanten als Mercedes en Tesla hebben al auto’s op de markt die vrijwel zelfrijdend zijn. Ze hebben software die de auto een veel beter zicht geeft dan een menselijke bestuurder, automatische piloot, cruisecontrol en noodremmen.

Man in cockpit van zelfrijdende auto
© Shutterstock

De fabrikanten wachten alleen nog op groen licht. Hoewel de technologie er klaar voor is en er sterke aanwijzingen zijn dat zelfrijdende auto’s beter dan mensen files en ongelukken kunnen voorkomen, is de consument er nog niet klaar voor.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat mensen pas een zelfrijdende auto willen kopen als ze ervan overtuigd zijn dat die beter rijdt dan zijzelf.

En aangezien de meeste automobilisten denken dat ze beter rijden dan gemiddeld, hebben zelfrijdende auto’s nog een lange weg te gaan.

Langste file ooit in Peking 2010

© testing / Shutterstock

Langste file ooit duurde negen dagen

Zolang er nog geen zelfrijdende auto’s zijn, zullen we het oponthoud moeten accepteren. Een schrale troost: je zult waarschijnlijk niet zo lang vast staan als de arme Chinese automobilisten die in 2010 negen dagen in de file stonden.

Het aantal auto’s in China was sneller toegenomen dan de infrastructuur kon bijbenen, wat bleek toen ten noordwesten van Peking een file van 100 km ontstond.

De file, die liep van Jining in Binnen-Mongolië tot Huai’an in de provincie Hebei, was ironisch genoeg het gevolg van een poging om het verkeer te ontlasten door de aanleg van een nieuwe snelweg tussen Tibet en Peking.