Snelste auto ter wereld reed 100 km/h in 1899
Sinds de auto is uitgevonden proberen mensen steeds sneller te rijden. Daarvoor hebben ze de afgelopen 100 jaar allerlei manieren bedacht.
De Belg Camille Jenatzy reed in 1899 als eerste 100 km/h in zijn elektrische auto. Sindsdien heeft de technologie een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, en bijna 100 jaar later, in 1997, brak de piloot van de Britse luchtmacht (RAF) Andy Green weer een record in zijn supersonische auto Thrust SCC.
Nu gaat Andy Green een nieuwe recordpoging doen. In 2016 zal hij in een nieuwe auto proberen een duizelingwekkende 1000 mijl per uur te bereiken, wat overeenkomt met iets meer dan 1600 km/h.
RECORDS: 100 jaar de snelste auto ter wereld
Snelheidsrecords zijn in de loop der tijd het vaakst gebroken door Britse en Amerikaanse auto's, en daarom worden ze weergegeven in mijl per uur (mph).
Dit zijn de trotse coureurs die records hebben doen sneuvelen:
1893:
Met de Franse auto Jentaud vestigt Gaston de Chasseloup-Laubat als eerste een snelheidsrecord op het land. De auto rijdt op stroom en bereikt 63 km/h.
1899:
De Belg Camille Jenatzy rijdt in de auto Jamais Contente voor het eerst meer dan 100 km/h.
1904:
De auto Gobron Brillie rijdt als eerste 100 mijl per uur, meer dan 160 km/h.
1906:
De Amerikaan Fred Marriott bestuurt de auto Stanley Rocket, die op stoom rijdt. Hij verschuift het snelheidsrecord naar 199 km/h – een record voor stoomauto's dat pas 100 jaar later sneuvelt.
1927:
1000 HP Sunbeam haalt als eerste auto ooit 200 mijl per uur, iets meer dan 320 km/h. De coureur is Henry Segrave, die later om het leven komt tijdens een recordpoging met de boot Miss England II.
1935:
Het snelheidsrecord komt op 300 mph of 480 km/h te liggen als Malcolm Campbell in zijn Blue Bird het wereldrecord verbreekt.
1963:
Craig Breedlove haalt in Spirit of America een topsnelheid van 500 mph of 810 km/h. De auto kwam tot stilstand door in een zoutmeer te rijden, en trok een remspoor van acht kilometer. De remschermen vlogen eraf. Het record werd echter niet officieel goedgekeurd omdat de auto maar drie wielen had.
1964:
Donald Campbell rijdt in de wielsporen van zijn vader Malcolm Campbell en bereikt met de auto Blue Bird CN7 een snelheid van 652 km/h.
1965:
Craig Breedlove kruipt weer achter het stuur, nu van de snellere Spirit of America Sonic 1, die 600 mijl per uur bereikt maar dan aerodynamisch instabiel wordt en over de kop gaat met meer dan 1000 km/h.
1983:
In de auto Thrust 2 rijdt Richard Noble 1027 km/h, waarmee het snelheidsrecord in Britse handen komt nadat de Amerikanen er een aantal jaar mee weg zijn gelopen.
1997:
De nieuwe auto Thrust SSC met Andy Green achter het stuur breekt dankzij zijn twee Spey-turbofan straalmotoren door de geluidsbarrière heen en haalt 1227 km/h.
2016?
Andy Green wil met het Bloodhound SSC-project proberen het huidige snelheidsrecord met meer dan 300 km/h te breken en 100 mph of ruim 1600 km/h te rijden. Hij werkt samen met hetzelfde Britse team dat het record van 1000 mijl per uur vestigde met de Thrust SSC 1000.
Raketauto vliegt de recordboeken binnen
Kijk mee met de Bloodhound SCC, die in 2016 gaat proberen de magische grens van 1000 mijl per uur te doorbreken met zijn gecombineerde raket- en straalmotor. Dit kan de nieuwe snelste auto ter wereld worden.