Geef gas met groen geweten

Met een nieuwe, slimme motor is een auto zowel een slimme gezinswagen als een sportieve spierbundel.

De eerste auto met de nieuwe VC-T-motor gaat in 2018 de grote weg op.

© NISSAN

Na meer dan 20 jaar onderzoek hebben Japanse ingenieurs nu een automotor ontworpen waarbij het eeuwige twistpunt zich niet meer voordoet: Moet de motor zuiniger rijden of meer pk's leveren?

De zogeheten VC-T-motor kan het allebei. Met behulp van een vernuftig mechaniekje, een multilink geheten, kan de compressieverhouding worden afgesteld.

En die verhouding bepaalt of de motor zuinig of juist krachtig is.

Bekijk de machinekamer van de nieuwe motor:

Motor stelt bij in milliseconden

Om tot een aardig aantal pk's te komen, moet er heel wat benzine in de cilinders van de motor worden gespoten.

En om de energie bij de verbranding zo goed mogelijk te benutten, moet de benzine worden samengeperst of gecomprimeerd – de compressieverhouding moet hoog zijn.

Maar als er te veel benzine te hard wordt gecomprimeerd, is dat slecht voor de motor.

Het geniale van het nieuwe motortype is dat de compressieverhouding tijdens een gewone rit hoog is en het brandstofverbruik laag.

Maar als hij veel vermogen nodig heeft, bijvoorbeeld om in te halen, brengt hij de compressieverhouding in een paar milliseconden terug en injecteert hij meer benzine in de cilinders.

Superkrachten en 25% minder benzineverbruik

De nieuwe motor heeft zo'n 250 pk en verbruikt circa 25% minder benzine dan een gewone motor die net zo krachtig is.

De fabrikant is meer dan 20 jaar bezig geweest om het nieuwe motortype te ontwikkelen.

© NISSAN

Het luxueuze Japanse automerk Infiniti stuurt het eerste model met VC-T-motor in 2018 de weg op.