Shutterstock
Benzine tank pomp

Elektrische vs. fossiele auto: Het aantal kilometers telt

Bij de productie van accu’s voor elektrische auto’s komt veel CO2 vrij, maar betekent dat ook dat een moderne fossiele auto ondanks zijn slechte reputatie milieuvriendelijker is? Wij vergeleken de Tesla 3 met de Volkswagen Passat. Bekijk de uitkomst hier.

In een CO2-uitstootwedstrijd tussen de Tesla 3 en de Volkswagen Passat gaat de elektrische auto slecht van start, maar hij haalt zijn fossiele tegenstander al snel in.

Tesla 3 vs. Volkswagen Passat

Lyn benzin til el bil
© Lotte Fredslund

Tesla Model 3 Standard Range

  • Aandrijving: elektrisch
  • Gewicht: 1684 kilo
  • Actieradius: 491 kilometer
Dråbe benzin eller el bil
© Lotte Fredslund

VW Passat 1.6 TDI SCR

  • Aandrijving: diesel
  • Gewicht: 1567 kg
  • Actieradius: 1204 km

PRODUCTIE

Benzin bil og El bil
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Accu elektrische auto is belastend

Volgens Zweedse onderzoekers stoot een batterij 146 kilo CO2 per kWh elektriciteit uit. Dit komt neer op zo’n 9 ton CO2 voor een Tesla 3-accu. Aangezien bij de productie van de rest van de auto 10 ton CO2 vrijkomt, is het 19 ton.

  • Totale uitstoot productie: Circa 19 ton CO2

Fossiele auto begint op kop

Bij de productie van een Volkswagen Passat is de uitstoot circa 10 ton CO2. Dit is fors lager dan de totale voetafdruk van een Tesla 3. Op het moment dat hij van de band rolt, heeft hij slechts half zo veel CO2 uitgestoten als de Tesla.

  • Totale uitstoot productie: Circa 10 ton CO2

BRANDSTOFPRODUCTIE EN -VERBRUIK

el bil og benzin bil 2
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Stroom zorgt voor uitstoot

De elektrische auto stoot zelf tijdens het rijden vrijwel geen CO2 uit, maar de productie van de elektriciteit wel. Per kilometer die de auto rijdt, loopt hij echter in op de fossiele auto.

  • Jaarlijkse uitstoot door energieopwekking: 694 kilo CO2
    • Totale uitstoot na 10 jaar en 200.000 kilometer: 29.262 kilo CO2

Diesel wordt verwerkt en verbrand

De winning van olie, de raffinage, de distributie en de verbranding van diesel stoten in totaal circa 4,5 keer zo veel CO2 per jaar uit als de energieopwekking voor de elektrische auto. De dieselauto zakt dus snel weg.

  • Jaarlijkse uitstoot door brandstof: 3245 kilo CO2
    • Totale uitstoot na 10 jaar en 200.000 kilometer: 43.911 kilo CO2.

RIJDEN EN ONDERHOUD

el bil og benzin bil 3
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Uitstoot van elektrische auto daalt

Het onderhoud van de auto kost jaarlijks relatief weinig CO2. De Tesla Model 3 stoot bijna niets uit tijdens het rijden en de motor benut circa 94% van de energie uit de batterij, terwijl 6% als warmte verloren gaat.

  • Jaarlijkse uitstoot door onderhoud: 135 kilo CO2

Fossiele auto raakt achterop

Het onderhoud van een Passat kost iets meer CO2-uitstoot dan dat van een Tesla. De verbranding van diesel stoot voortdurend CO2 uit en de motor benut slechts 40% van de energie in de diesel. 60% gaat dus verloren.

  • Jaarlijkse uitstoot door onderhoud: 138 kilo CO2

AFVALVERWERKING

el bil og benzin bil 4
© Shutterstock/Tesla, Inc./VW

Accu is moeilijk te recyclen

De wielen, remmen en carrosserie zijn bij beide auto’s ongeveer even goed recyclebaar, maar de accu van de elektrische auto moet worden gerenoveerd en gebruikt in een groter batterijpakket of worden gedemonteerd.

  • Uitstoot door afvalverwerking: 1967 kilo CO2

Afval fossiele auto is beter te verwerken

Het metaal in de motor en versnellingsbak van de dieselauto kan zo worden hergebruikt in nieuwe auto’s, wat de afvalverwerking eenvoudiger maakt. Dit is een duidelijk voordeel op de CO2-balans.

  • Uitstoot door afvalverwerking: 66 kilo CO2

TOTALE WINNAAR

fossil el bil
© Shutterstock/Tesla, Inc.

Elektrische auto wint

Alleen in bijzondere gevallen kan de dieselauto bijblijven op de klimaatbalans. Maar de elektrische auto scoort vrijwel altijd beter als het gaat om de CO2-uitstoot.