De zelfrijdende vrachtauto verovert de weg in 2021

Een Amerikaans bedrijf is klaar om zelfrijdende vrachtauto’s over de wegen te laten rijden zonder het toeziend oog van een chauffeur.

Een Amerikaans bedrijf is klaar om zelfrijdende vrachtauto’s over de wegen te laten rijden zonder het toeziend oog van een chauffeur.

TuSimple, Inc

De zelfrijdende vrachtauto is de zelfrijdende personenauto aan het inhalen. Al dit jaar wil het Amerikaanse bedrijf TuSimple de eerste proeven doen waarbij vrachtwagens zichzelf moeten zien te redden op de weg.

In 2020 zijn er al tests gedaan met goederentransport over bepaalde wegen, maar toen waren er nog chauffeurs aan boord die konden ingrijpen als er iets mis ging.

In 2020 maakte het bedrijf TuSimple de eerste proefritten met de autonome vrachtwagen. Er was echter een chauffeur aan boord.

© TuSimple, Inc

Zelfrijdende vrachtwagens hebben om meerdere redenen de wind in de zeilen. Ten eerste liggen hun routes vast, en ten tweede rijden ze vooral op grote snel- en hoofdwegen, waar het verkeersbeeld overzichtelijk is.

Daarnaast is de omvang van de vrachtauto’s een voordeel. Er is meer plaats voor de computer en sensoren waarmee het voertuig zich oriënteert.

Als laatste kunnen de sensoren hoger geplaatst worden, waardoor de elektronica verder kan kijken en een beter overzicht heeft.

🎬 VIDEO: Bekijk de presentatie van de autonome auto

TuSimples vrachtwagens oriënteren zich met optische camera’s, radar en lidar. Lidar werkt als radar, maar gebruikt licht- in plaats van radiogolven.

Het systeem kan een kilometer ver kijken: twee keer zo ver als een chauffeur van vlees en bloed.

De vrachtwagen kijkt om zich heen met optische camera’s, radar en lidar. De lidar (lichtblauw) heeft een bereik van 200 meter, de radar (groen) van 300 meter en de optische camera’s (oranje) kijken 1000 meter vooruit, ofwel twee keer zo ver als een chauffeur.

© TuSimple, Inc

Bovendien is de reactietijd van de autonome vrachtauto volgens TuSimple 15 keer zo kort. Het computergestuurde rijden is vloeiender, met minder remmen en rijstrookwisselingen.

Daardoor slijten de banden minder en wordt er zo’n 10 procent brandstof bespaard. En de transportkosten dalen met 40 procent als er geen chauffeurs meer betaald hoeven te worden.

Als de tests goed verlopen, wil het bedrijf in 2024 zeker 50 autonome vrachtauto’s in commerciële dienst hebben.