Zelfrijdende vrachtwagens hebben om meerdere redenen de wind in de zeilen. Ten eerste liggen hun routes vast, en ten tweede rijden ze vooral op grote snel- en hoofdwegen, waar het verkeersbeeld overzichtelijk is.
Daarnaast is de omvang van de vrachtauto’s een voordeel. Er is meer plaats voor de computer en sensoren waarmee het voertuig zich oriënteert.
Als laatste kunnen de sensoren hoger geplaatst worden, waardoor de elektronica verder kan kijken en een beter overzicht heeft.
🎬 VIDEO: Bekijk de presentatie van de autonome auto
TuSimples vrachtwagens oriënteren zich met optische camera’s, radar en lidar. Lidar werkt als radar, maar gebruikt licht- in plaats van radiogolven.
Het systeem kan een kilometer ver kijken: twee keer zo ver als een chauffeur van vlees en bloed.
Bovendien is de reactietijd van de autonome vrachtauto volgens TuSimple 15 keer zo kort. Het computergestuurde rijden is vloeiender, met minder remmen en rijstrookwisselingen.
Daardoor slijten de banden minder en wordt er zo’n 10 procent brandstof bespaard. En de transportkosten dalen met 40 procent als er geen chauffeurs meer betaald hoeven te worden.
Als de tests goed verlopen, wil het bedrijf in 2024 zeker 50 autonome vrachtauto’s in commerciële dienst hebben.