De elektrische-autorecords stapelen zich op: bekijk de cijfers en de auto’s van de toekomst

Elektrische auto’s gaan als warme broodjes over de toonbank, en de overgang van benzine op elektrisch lijkt sneller te gaan dan zelfs de grootste optimisten hadden voorspeld.

Elektrische auto’s gaan als warme broodjes over de toonbank, en de overgang van benzine op elektrisch lijkt sneller te gaan dan zelfs de grootste optimisten hadden voorspeld.

Vlad Tchompalov, Unsplash

De elektrische-autorecords stapelen zich op dit moment op.

In september was de Tesla Model 3 de best verkochte auto in Europa – de meest verkochte personenauto dus, niet alleen elektrische auto.

Dit is de eerste keer dat een elektrische auto boven aan het lijstje staat.

Nieuwe column laat je kennismaken met het grootste technieuws van de week

Nicolai Franck Techcolumn
©

De auteur van de column is Nicolai Franck, een techexpert met een schat aan kennis op het gebied van technologie, gadgets, internet en digitale diensten.

De columnist is onafhankelijk, en producenten hebben niet betaald voor een recensie.

Als je naar Noorwegen kijkt, overtreft de verkoop van elektrische auto ook alle verwachtingen. In september was 77,5 procent van alle verkochte personenauto’s volledig elektrisch: een wereldrecord.

Als je ook hybrides met een stekker meetelt, bedroeg het aandeel ‘groene auto’s’ 95 procent.

Slecht 5 procent van de verkochte personenauto’s in Noorwegen in september rijdt dus louter op benzine of diesel.

Tesla-verkoop rijst de pan uit

Met name de Tesla doet het heel goed in Noorwegen.

Het autobedrijf van Elon Musk leverde 32,1 procent van alle verkochte auto’s in Noorwegen in september. De Tesla Model Y, die onlangs in Europa op de markt is gekomen, was de best verkochte auto van die maand, gevolgd door Model 3.

De Tesla Model Y is kort gezegd de SUV-versie van Model 3.

© Craventure Media, Unsplash

Ook in Denemarken werd in september een verkooprecord voor elektrische auto’s gevestigd. Ook hier was de Tesla Model Y de meest verkochte personenauto.

In Zweden moest de Model Y die maand genoegen nemen met plaats 2.

Britten zijn ook dol op elektrisch

Elektrische auto’s breken echter niet alleen in Scandinavië door.

In Groot-Brittannië was de Model 3 de meest verkochte auto van september – voor alle andere elektrische, hybride, benzine- en dieselauto’s.

In Nederland gaat het iets minder: de best verkochte volledig elektrische auto in september stond op plaats 5 in de top 10 en was de Skoda Enyaq.

Verhuurder bestelt 100.000 elektrische auto’s

Ook in de autoverhuurbranche verandert er nu iets.

Zo plaatste Hertz eind oktober een order voor 100.000 Model 3’s bij Tesla, die van november 2021 tot eind 2022 geleverd worden.

Dat is de grootste bestelling van elektrische auto’s die ooit is geplaatst.

Hertz wil bovendien zijn eigen laadnetwerk opbouwen bij zijn vestigingen, zodat je een huurauto makkelijker kunt opladen.

Laadinfrastructuur loopt achter

Het bestaande laadnetwerk is op dit moment waarschijnlijk het grootste – en misschien laatste – obstakel voor de definitieve doorbraak van de elektrische auto in meer Europese landen.

De uitbreiding van het laadnetwerk blijft gewoonweg achter bij de toenemende verkoop van elektrische auto’s.

In Denemarken is er nu één openbare laadplek per 11 auto’s met een stekker. Drie jaar geleden was er nog één laadplek per vier elektrische auto’s of hybrides.

Tesla opent Supercharger-netwerk

Maar ook wat betreft de laadinfrastructuur zijn er dingen aan het veranderen.

Tesla, de eigenaar van ’s werelds grootste snellaadnetwerk, heeft dat netwerk onlangs toegankelijk gemaakt voor andere automerken, waardoor ook auto’s die niet van Tesla zijn opgeladen kunnen worden aan een Supercharger.

Voorlopig is dit nog een proef bij tien laadstations in Nederland. Maar in steeds meer landen mogen naar verwachting alle elektrische rijders laden bij Tesla.

Het Supercharger-netwerk bestaat op dit moment uit meer dan 3250 laadstations wereldwijd, met samen ruim 29.000 laadplekken.

Nieuwe accu’s rijden verder en laden sneller

Veel mensen deinzen nog terug voor de aanschaf van een elektrische auto omdat ze niet zeker weten of ze er wel mee van A naar B komen (ook wel ‘bereikangst’ genoemd).

De ontwikkeling van de accutechnologie begint echter voelbaar te worden.

Niet langer kunnen alleen dure elektrische auto’s als die van Porsche extra snel opgeladen worden.

Zowel de nieuwe Hyundai Ioniq 5 als de Kia EV6 hebben een accu die snelladen met 800 volt ondersteunt.

De Kia EV6 laadt onder optimale omstandigheden een stuk sneller dan andere nu verkrijgbare elektrische auto’s.

© Kia Motors

Dat betekent dat de accu onder optimale omstandigheden in 18 minuten van 10 naar 80 procent gaat en dat je 100 kilometer kunt ‘bijtanken’ in slechts 4,5 minuut.

Daarnaast beginnen er auto’s op de markt te komen die volgens de fabrikant een bereik tot 800 kilometer op één laadbeurt hebben.

Bereikangst lijkt verleden tijd

In bijvoorbeeld Noorwegen lijken de mensen zich niet zo’n zorgen meer te maken over het bereik. Dat zegt Øyvind Solberg Thorsen, directeur van de Noorse voorlichtingsraad voor het wegverkeer (OFV).

‘Vrijwel alle autokopers willen elektrisch. Bereikangst en andere onzekerheden worden verleden tijd, want de nieuwe elektrische auto’s die nu op de markt komen, laden nog sneller op,’ aldus Thorsen.

Hij voegt eraan toe dat meer dan 400.000 Noorse elektrische rijders nu zo veel ervaring met een elektrische auto hebben dat ze vrienden en kennissen over de streep trekken met hun positieve verhalen.

Er ontbreekt nog een goedkope elektrische auto

Vrijwel alle traditionele automerken hebben inmiddels goede elektrische auto’s in hun assortiment, zelfs auto’s die geheel ontworpen zijn als elektrische auto.

Toch is er nog één ding dat ontbreekt voordat de verkoop van elektrische auto’s de volgende horde kan nemen: een elektrische auto die verreweg de meeste mensen zich kunnen veroorloven.

Onder meer Volkswagen werkt echter hard aan zo’n auto.

De Volkswagen ID.Life krijgt volgens plan een vanafprijs van slechts 20.000 euro.

© Volkswagen

De Duitse autoreus toonde vorige maand een conceptauto met de naam ID.Life, die volgens plan in 2025 verkrijgbaar moet zijn, volgens Volkswagen met een vanafprijs van 20.000 euro.

Meer exotische elektrische auto’s

Tegelijkertijd komen er ook steeds meer exotische elektrische auto’s op de markt.

Rivians elektrische pick-uptruck is een aanwinst voor de elektrische markt. Amazon heeft 20 procent van het bedrijf in handen.

© Rivian

In de Verenigde Staten heeft Rivian, dat deels in bezit is van Amazon, onlangs een elektrische versie van een moderne pick-uptruck gelanceerd.

En Volkswagen zal vermoedelijk al in 2022 of uiterlijk in 2023 met de ID.Buzz komen, de eerste elektrische variant van het legendarische Volkswagenbusje van de Duitse autofabrikant.

ID.Buzz is de elektische variant van het legendarische Volkswagenbusje, maar hij komt pas in 2022 of 2023 op de markt.

© Volkswagen

Terwijl er dus flink gewerkt wordt aan de elektrische mobiliteit van de toekomst, kun je ook verwachten dat de ontwikkeling van nieuwe benzine- en dieselauto’s langzaam tot stilstand zal komen.

Geen autofabrikant wil meer geld en energie besteden aan het ontwikkelen van de technologie van het verleden. En dat zijn benzine- en dieselauto’s in rap tempo aan het worden.