Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Lysstråler over håndflade

Zo wordt het licht afgericht

Golf en deeltje tegelijk, zichtbaar én onzichtbaar – licht heeft tal van raadselachtige eigenschappen, die wetenschappers nu gebruiken om doorbraken te bereiken in onder meer schermtechnologie, energieopslag en kankertherapie.

Verlichting

Wit laserlicht wordt het nieuwe peertje

Lasers zijn preciezer en zuiniger dan de leds die nu in tv-schermen en lampen zitten.

Tot voor kort was het echter alleen mogelijk om gekleurd laserlicht te maken, maar nu zijn wetenschappers van Arizona State University erin geslaagd een kristal te creëren dat wit laserlicht geeft.

Het kristal zendt drie kleuren uit, rood, groen en blauw, maar met behulp van spiegels worden ze gemengd tot een wit eindresultaat.

Het nieuwe laserkristal is vijf keer zo dun als een mensenhaar en is gemaakt van nanovelletjes: laagjes die bestaan uit legeringen van zinksulfide, cadmiumsulfide en cadmiumselenide.

De nanotechnologie, die MSHN (Multi-Segment Heterostructure Nanosheets) heet, vertoont tot 70 procent meer kleuren dan leds en is veel zuiniger.

Daarmee kan MSHN de opvolger worden van ledlampen, en schermen voor computers en smart­phones een groter contrast en een diepere kleurverzadiging geven.

Witte laser maakt ook het draadloze internet van de toekomst, lifi, veel sneller. Lifi werkt met lichtpulsen in plaats van radiogolven.

Lifi met leds kan 10 keer zo snel worden als wifi, en door over te stappen van leds naar witte laser wordt de snelheid nog eens 10 tot 100 keer zo groot.

Heldere kleuren met stippeltjes

Kwantumstippen, quantum dots, zijn nanodeeltjes van een halfgeleidermateriaal dat licht in diverse kleuren uitzendt, afhankelijk van de stipgrootte.

Zo geeft een kwantumstip met een diameter van 2 nanometer (miljardste meter) blauw licht als het verlicht wordt. De kwantumstippen geven tv- en smartphoneschermen betere kleuren doordat hun spectraallijnen (de pieken in de grafiek hieronder) smaller zijn.

De drie primaire kleuren rood, groen en blauw zijn dan beter van elkaar te onderscheiden, waardoor er meer nuances weergegeven kunnen worden.

kvantepunkter i forskellige farver

Grootte van stip bepaalt de kleur

De grootte van een kwantumstip bepaalt welke kleur deze uitzendt. Met een diameter van 2 nanometer zendt de stip bijvoorbeeld blauw licht uit en met 7 nanometer rood licht.

Kwantumstippen zijn bovendien zuiniger. In een gewoon ledscherm komt het licht van een achterpaneel, dat blauw licht uitzendt door een gele laag fosfor.

Door het fosfor te vervangen door kwantumstippen die tot 99,6 procent van het licht opnieuw uitzenden, gaat er minder energie verloren. Dat maakt het scherm helderder – en zuiniger.

Gezondheid

mand får lysterapi

Lichttherapie activeert met een lamp het kankermedicijn. Nu valt de cel zelf ook te belichten.

© RapidEye/Getty Images

Licht gaat recht op kanker af

Borstkanker zaait zich vaak uit in het beenmerg, waar het moeilijk is om de kankercellen te bestrijden zonder vitale stamcellen te doden.

Nu zijn onderzoekers van Washington University in de VS erin geslaagd om kanker doelgericht met licht te bestrijden.

Het medicijn dat ze gebruiken, is onschadelijk totdat het wordt blootgesteld aan licht. Met lichttherapie worden al tumoren dicht op de huid behandeld.

Het medicijn wordt daarbij geactiveerd door de patiënt met blauw of rood licht te beschijnen, maar met de nieuwe methode wordt het medicijn in de cel zelf verlicht

Eerst wordt een medicijn met nanocapsules ingebracht in het beenmerg.

Op die capsules zit LLP2A, een stof die zich hecht aan het molecuul VLA-4 op de kankercellen.

Daarna wordt de radioactieve stof FDG, fluorodeoxyglucose, in het beenmerg geïnjecteerd en opgenomen door GLUT-eiwitten op de kankercellen.

FDG zendt licht uit dat het medicijn in de cel activeert. Omdat de stamcellen in het beenmerg niet dezelfde combinatie van het VLA-4-molecuul en het GLUT-eiwit hebben als kankercellen, lopen die geen schade op.

Laser schiet per seconde 80 malariamuggen dood

Er komt een nieuw wapen aan in de strijd tegen malariamuggen en andere insecten die ziekten overbrengen.

Photonic Fence is een laserkanon dat insecten buiten herkent met een videocamera, leds en laser – en ze afschiet.

Laserkanon der skal dræbe malariamyg