Zeven maanden elektrische auto: drie voor- en twee nadelen

Ik heb zeven maanden een elektrische auto, en deze duurzame voertuigen hebben voor- en nadelen. Dit is wat je moet weten als je overweegt je benzineauto te verruilen voor een elektrisch exemplaar.

Ik heb zeven maanden een elektrische auto, en deze duurzame voertuigen hebben voor- en nadelen. Dit is wat je moet weten als je overweegt je benzineauto te verruilen voor een elektrisch exemplaar.

Unsplash

Speel je met de gedachte om over te stappen op een elektrische auto?

Net als met veel andere technologie zijn er duidelijke voordelen, een paar nadeeltjes en nieuwe dingen waarin je je moet verdiepen.

Dit is wat ik heb geleerd na zeven maanden als elektrische rijder.

Nicolai Franck Tech-column
©

Nieuwe column laat je kennismaken met het grootste tech-nieuws van de week

De auteur van de column is Nicolai Franck, een tech-expert met een schat aan kennis op het gebied van technologie, gadgets, internet en digitale diensten.

Hij publiceert de Deenstalige nieuwsbrief Techliv en presenteert de gelijknamige podcast.

Voordeel 1: Een voet doet alles

Het beste van een elektrische auto (van die van mij althans) is one-pedal drive.

Dit concept, dat is ontwikkeld door Nissan onder de naam e-Pedal, houdt in dat je de auto grotendeels met één voet bedient.

Als je het gaspedaal loslaat, remt de auto vanzelf af, en je hoeft het rempedaal alleen te gebruiken als je hard moet remmen.

Dat is niet alleen heerlijk rijden, maar de regeneratieve remkracht wordt ook gebruikt om stroom op te wekken voor de accu.

Daarnaast voelt het een stuk veiliger dat je auto al begint te remmen zodra je het gaspedaal loslaat.

Het kost bijna geen moeite om met één pedaal te leren rijden en perfect af te remmen voor rood licht of een bocht. En het systeem maakt het makkelijk en heel comfortabel om auto te rijden.

Maar let op: niet alle elektrische auto’s hebben one-pedal drive, waarbij de auto afremt tot hij stilstaat. Persoonlijk zou ik een auto die het niet heeft, niet kopen.

Grijze elektrische auto’s laden op

Een van de nadelen van een elektrische auto is dat er op veel plaatsen nog nauwelijks laadstations zijn. Langere ritten vergen daarom extra planning.

© Shutterstock

Voordeel 2: Vaarwel schakelen, hallo toekomst

Elektrische auto’s hebben geen versnellingsbak. Dat betekent dat het toerental gewoon blijft stijgen als je het gaspedaal indrukt.

De meeste elektrische auto’s trekken daardoor stevig op vergeleken met benzineauto’s. Bovendien rijdt het rustiger, want de auto komt in één glijdende beweging op snelheid.

Als jij, net als ik, een handgeschakelde auto gewend bent, voelt dit als een flinke upgrade.

Maar zelfs als je nu in een automaat rijdt, voelt het een stuk prettiger en moderner dat de auto nooit meer in een te hoge of lage versnelling zit en niet meer ‘hapert’ als hij schakelt.

Voor verreweg de meesten is het significant goedkoper om op stroom te rijden dan op benzine. Nicolai Franck

Voordeel 3: Stroom is goedkoper dan benzine

Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf dan benzineauto’s.

Maar gedurende de levensduur van de auto is het heel waarschijnlijk dat de totale kosten in het voordeel van de elektrische auto uitkomen.

Voor verreweg de meesten is het significant goedkoper om op stroom te rijden dan op benzine. Een beetje afhankelijk van je laadoplossing kan de stroom de helft kosten van wat je aan benzine kwijt bent.

Daarnaast zou het onderhoud van een elektrische auto goedkoper moeten zijn. Hij heeft simpelweg minder onderdelen die kapot kunnen gaan, en er zijn geen partikel- en oliefilters die vervangen moeten worden.

Maar de grote vraag is wel hoe lang de accu het volhoudt, want die is veruit het duurste onderdeel van de elektrische auto.

Alle automakers hebben een vorm van garantie op de accu, maar het is nog niet duidelijk wat het zou kosten om de accu over 8 of 10 jaar te vervangen.

Rode elektrische auto met laadkabel

Voor de meeste mensen is het goedkoper om stroom te laden dan benzine te tanken, maar de prijzen wisselen sterk en de structuur is ondoorzichtig.

© Unsplash

Nadeel 1: Stroom vergt meer vooruitdenken

Niet alles is echter rozengeur en maneschijn.

In tegenstelling tot een benzineauto, die bijna overal kan tanken voor een redelijk uniforme prijs, moet je je rijpatroon gedetailleerd in kaart brengen om tot de juiste laadoplossing van je elektrische auto te komen.

Als je bijna alleen korte ritjes maakt, kun je volstaan met een auto met een kleine accu. Leg je vaak grotere afstanden af, dan is een grotere accu het overwegen waard.

Een grote accu maakt een auto echter niet alleen duurder, de productie is ook belastender voor het klimaat.

Als je een huis met parkeerplek hebt, kun je een eigen laadpaal laten installeren, waardoor de prijs daalt. En je weet zeker dat je je auto kunt opladen als het nodig is.

Maar woon je in een appartement, dan moet je het doen met laadpalen op straat, en je bent niet verzekerd van een plekje aan een laadpaal van de leverancier waar je misschien een abonnement hebt.

Het kan enorm verschillen hoe lang een laadbeurt duurt bij de verschillende soorten laadpalen, en in sommige gebieden moet je ze nog met een vergrootglas zoeken.

Nadeel 2: Laadprijzen zijn een oerwoud

Zoals al gezegd kan het veel voordeliger zijn om een elektrische auto op te laden dan een benzineauto vol te tanken.

Zelf heb ik zo’n 55 procent bespaard ten opzichte van wat ik zou hebben uitgegeven aan mijn oude, vrij bescheiden benzineauto.

Maar de prijzen van het opladen van een elektrische auto verschillen flink, en het kan lastig zijn om je weg te vinden in dit oerwoud.

Opnieuw is het van belang om je rijgedrag goed te analyseren.

Rijd je 10.000 of 50.000 kilometer per jaar? Laad je alleen thuis op, of ook verder van huis? Heb je een eigen parkeerplek of niet?

Als je je auto aan je eigen laadpaal kunt opladen en je onderweg niet zo vaak hoeft te laden, kan een elektrische auto heel goedkoop zijn.

Daarnaast kun je thuis opladen op een moment dat de stroom het minst kost of de CO2-uitstoot van de productie het laagst is.

Zelf heb ik zo’n 55 procent bespaard ten opzichte van wat ik zou hebben uitgegeven aan mijn oude, vrij bescheiden benzineauto. Nicolai Franck

Als je in een appartement woont of vaak onderweg oplaadt, is het lastiger om de juiste laadoplossing te vinden.

Misschien moet je via het netwerk van verschillende aanbieders opladen, en dat betekent dat je meerdere accounts moet aanmaken en dat de prijs flink kan variëren.

Als je niet zo veel kilometers per jaar rijdt, loont het waarschijnlijk niet om een betaald abonnement te nemen met een lager tarief per kWh. Als je meer rijdt, is dat vermoedelijk wel de goedkoopste oplossing.

Alles bij elkaar genomen: totdat de infrastructuur er echt rijp voor is en de prijsstructuur eenvoudiger en doorzichtiger is, is het ingewikkelder om de juiste laadoplossing te vinden vergeleken met gewoon een tankstation binnen te rijden.

Een elektrische auto geeft je niet alleen een beter klimaatgeweten, hij voelt ook aan als een flinke technologische upgrade. Nicolai Franck

Hoewel er een paar dingen zijn waar je rekening moet houden en aan moet wennen als je overstapt op elektrisch rijden, heb ik er niet één seconde spijt van gehad.

Een elektrische auto geeft je niet alleen een beter klimaatgeweten, hij voelt ook aan als een flinke technologische upgrade. En ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik ooit nog een ouderwetse benzineauto zal bezitten.