Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Wetenschap zit Star Wars op de hielen

Hyperaandrijving en licht­zwaarden kennen we van Star Wars, maar de wetenschap nadert het verre sterrenstelsel dichter dan ooit. De films boden inspiratie voor ontdekkingen, en spoedig kunnen we robotartsen en ruimteschepen zo snel als het licht verwachten.

Lang geleden, in een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan, reisden mensen met ruimteschepen sneller dan het licht en vochten ze knetterende duels uit met lichtzwaarden.

Ze kregen robotarmen, praatten met 3D-hologrammen en vaagden complete sterrenstelsels weg met wapens ter grootte van planeten.

De technologie in Star Wars was de werkelijkheid altijd ver vooruit, maar her en der in onderzoekslaboratoria is echte techniek de ruimteschepen, robots en geneeskunde uit de filmwereld langzamerhand aan het inhalen.

De prothese doet denken aan deze robotarm uit Star Wars Episode V.

© Star Wars/Lucasfilm

Geïnspireerd door de films heeft de wetenschap een aantal ontdekkingen gedaan en technologische stappen gezet, waardoor ziekten nu effectiever behandeld worden, terwijl astronomen steeds meer planeten vinden die sprekend lijken op die uit Star Wars.

In de toekomst kunnen we zelfs supercomputers verwachten op basis van fotonen, en ruimtevaartuigen die de snelheid van het licht naderen.

Geneeskunde

Prothesen zijn aan te sturen met je gedachten, en de echte versie van de droids uit Star Wars wordt de chirurg van de toekomst.

Van torpedo tot kankerbehandeling

In de Star Wars-film A New Hope uit 1977 vernietigt de held Luke Skywalker de Death Star, een militaire basis ter grootte van een maan, door precies de zwakke plek ervan te raken met protontorpedo’s.

In de echte wereld keren onderzoekers de techniek om en gebruiken ze protonen juist om levens te redden.

Geïnspireerd door de precisie van de torpedo’s ontwikkelen ze protonentherapie, waarbij protonen heel nauwkeurig op een tumor worden afgevuurd.

Bij traditionele bestraling bestrijdt een röntgen­apparaat een tumor met ioniserende straling. Die straling is energierijk genoeg om elektronen los te rukken uit atomen en zo de moleculen in de door kanker getroffen cellen kapot te maken.

Maar het nadeel van röntgenbestraling is dat ook gezond weefsel rondom de tumor beschadigd wordt.

In Star Wars voeren droids operaties uit (links). In het echt gebruiken chirurgen de robot da Vinci voor complexe operaties (rechts). Da Vinci heeft nu nog menselijke commando’s nodig, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe generatie van het apparaat, dat helemaal zelfstandig werkt.

© Intuitive Surgical & Wookieepedia

Protonen zijn preciezer.

Een zogeheten synchrotron versnelt de deeltjes tot een bepaald energieniveau, dat kan worden omgerekend tot een bepaalde diepte in het lichaam: precies daar waar de tumor zich bevindt.

De meeste energie van de protonen komt vrij wanneer de deeltjes in het weefsel worden afgeremd.

Door het ‘stoppunt’ van de deeltjes boven in de tumor te plaatsen, kan het grootste deel van de schadelijke stralingsenergie worden afgegeven in het zieke weefsel, waardoor het gezonde weefsel eromheen wordt ontzien.

© Mobius Bionics LLC

Robotarm wordt met gedachten bestuurd

LUKE arm beweegt als je aan de beweging denkt en geeft iemand zelfs zijn tastzin terug met behulp van elektroden die signalen uit de hersenen naar de arm sturen en vice versa. De arm is geïnspireerd op de Star Wars-held Luke Skywalker, die zijn hand verliest en een natuurgetrouwe prothese krijgt.

Zie de robotarm LUKE Arm in actie

Met de robotarm LUKE Arm, die werkt op denkkracht, kan de patiënt een ei oppakken zonder dat dit breekt en een trouwring af- of omdoen.

Techniek

Met door lasers aangedreven ruimtevaartuigen en manipulatie van fotonen naderen we de lichtsnelheid – en het lichtzwaard.

Hologram leidt tot wiskunde in 3D

Protonentherapie wordt op diverse plekken al toegepast, op de voet gevolgd door een andere geneeskundige technologie: driedimensionale hologrammen.

Deze virtuele projecties van personen waren in de loop van de jaren een vast bestanddeel van het Star Wars-universum. De technologie heeft inmiddels navolging gekregen in de werkelijkheid en is zo ver gevorderd dat artsen organen in 3D kunnen onderzoeken.

Fotonen maken lichtzwaardje

Onderzoekers lieten fotonen, die zich gewoonlijk niet binden, kleine ketens vormen. De ketens, die het dichtst bij het legendarische lichtzwaard uit Star Wars komen, worden mogelijk toegepast in ultrasnelle kwantumcomputers.

Zo maakt het Australische bedrijf Voxon Photonics natuurgetrouwe 3D-hologrammen in een glazen koepel. Hun systeem VX1 projecteert een half miljard lichtpuntjes per seconde. Het voorwerp, een lever bijvoorbeeld, wordt digitaal als een cake in honderden plakjes gesneden.

Elk plakje wordt als licht door een scherm heen geprojecteerd dat razendsnel op en neer gaat en de lagen zo snel laat zien dat het oog de verschillen niet kan registreren. Daarom zie je een 3D-hologram, hoewel het in feite allemaal laagjes zijn.

De technologie is niet alleen toepasbaar in de medische wereld. De makers willen ook gameconsoles ontwikkelen waarmee de spelers kunnen wedijveren met 3D-figuren op het scherm voor hen.

500 miljoen lichtpuntjes per seconde projecteert de hologrammachine VX1.

Daarnaast kunnen hologrammen worden ingezet in het onderwijs, bijvoorbeeld om de planeten in het zonnestelsel of geavanceerde wiskundige 3D-modellen van alle kanten te bestuderen.

Werkelijkheid haalt Star Wars in

De eerste Star Wars-film bevatte allerlei wilde sciencefictiontechnologie

Toen de film in 1977 uitkwam, zou het nog zeven jaar duren voor de eerste mobiele telefoon uitkwam, en 25 jaar voor de eenvoudige robotstofzuiger de wereld veroverde. Maar in Star Wars wemelde het van de lasers, ruimteschepen op zonne-energie en intelligente robots.

Inmiddels maakt de technologie uit Star Wars op bepaalde punten een verouderde indruk.

Zo hebben de computers in de films een korrelig beeld en worden belangrijke gegevens opgeslagen op fysieke eenheden in plaats van te worden verstuurd via een versleutelde internetverbinding.

Star Wars bevat echter ook technologie die nog steeds onmogelijk lijkt, zoals de mythische lichtzwaarden en de duizelingwekkende snelheden van de ruimteschepen.

Maar ook hier komen we stapje voor stapje dichter bij de films. Wetenschappers overal ter wereld laten zich niet afschrikken door de extreemste Star Wars-technologieën – ook niet als deze de natuurwetten tarten.

De ruimteschepen in Star Wars bereiken bijvoorbeeld vaak de lichtsnelheid, en veel ruimtevaartingenieurs hebben de ambitie om op lange termijn motoren te bouwen die de lichtsnelheid naderen, of overschrijden, en zo verre sterrenstelsels kunnen bereiken.

Astronomie

De extreme werelden in Star Wars zijn niet onrealistisch. Er zijn planeten ontdekt die verdacht veel lijken op die in de films.

Heftige planeten lijken op Star Wars

We ontdekken steeds meer extreme exoplaneten die doen denken aan die in Star Wars. De afgelopen jaren spotten telescopen onder meer ijs- en lavaplaneten.

Lichtzeil moet naar andere sterren

De laatste jaren interesseren ingenieurs zich vooral voor een ‘motor’ zonder brandstof: het lichtzeil. Fotonen, de kleinste bestanddelen van licht, kunnen een ruimtevaartuig voortstuwen door hun energie op een groot vlak over te brengen.

Het ruimtevaartuig StarChip bereikt 20% van de lichtsnelheid, wat het nog niet haalt bij Star Wars. De StarChip versnelt doordat fotonen uit lasers op aarde tegen een zeil ‘duwen’. De laserstralen passen hun richting synchroon aan om het zeil onderweg steeds te blijven raken.