Web3: De volgende versie van het internet uitgelegd

De derde fundamentele transformatie van het internet komt eraan – en je kunt mede-eigenaar worden van je lievelingsmuziek of de volgende kaskraker uit Hollywood.

De derde fundamentele transformatie van het internet komt eraan – en je kunt mede-eigenaar worden van je lievelingsmuziek of de volgende kaskraker uit Hollywood.

Executium / Unsplash

Stel je een toekomst voor waarin je mede-eigenaar kunt worden van je lievelingsmuziek of van de volgende speelfilm van je favoriete regisseur – en er zelfs geld aan kunt verdienen.

Het is een scenario dat nu al werkelijkheid wordt met de hulp van enkele van de meest gehypete concepten van 2021, zoals cryptovaluta, NFT’s, slimme contracten, het metaverse en de creator economy.

Samen vormen ze de kernelementen van wat Web3 wordt genoemd: de derde fundamentele transformatie van het internet.

Dit zijn technologieën die soms moeilijk te begrijpen zijn. Maar houd vol, en hopelijk steek je iets op.

Nieuwe column laat je kennismaken met het grootste technieuws van de week

Nicolai Franck Techcolumn
©

De auteur van de column is Nicolai Franck, een techexpert met een schat aan kennis op het gebied van technologie, gadgets, internet en digitale diensten.

De columnist is onafhankelijk, en producenten hebben niet betaald voor een recensie.

NFT is woord van het jaar

We beginnen met NFT’s, wat staat voor Non-Fungible Token.

Het concept is zo hot dat het grote Britse woordenboek Collins English Dictionary onlangs NFT tot woord van het jaar uitriep.

NFT is door het Britse woordenboek Collins English Dictionary uitgeroepen tot woord van het jaar.

© Collins English Dictionary

Maar wat is een NFT eigenlijk? Het woordenboek definieert het zo:

‘Een uniek digitaal certificaat dat op een blockchain wordt geregistreerd en dient om het eigendom van activa of verzamelobjecten vast te leggen.’

Een NFT is dus een eigendomsbewijs van een digitaal werk.

NFT’s verkocht voor miljoenen dollars

NFT’s worden in het bijzonder geassocieerd met digitale kunst – dat wil zeggen afbeeldingen, grafische werken of interactieve digitale installaties.

De kunstenaar Beeple haalde de kranten toen hij eerder dit jaar zijn werk Everydays – The First 5000 Days als NFT voor 69 miljoen dollar verkocht.

Dit kunstwerk is als NFT verkocht omdat het digitaal is. Het kan dus (in tegenstelling tot een schilderij) zo worden gekopieerd dat je het verschil tussen het origineel en de kopie niet ziet.

De NFT wordt zo het eigendomsbewijs van het digitale werk. Dus ook al zijn er 100 mensen die kopieën hebben, slechts één van die 100 bezit de rechten erop.

Eigendom geregistreerd op de blockchain

NFT’s worden – zoals de Collins English Dictionary in zijn definitie ook noemt – geregistreerd op de blockchain. Deze registratie maakt het eigendom van een digitaal bestand officieel.

Blockchain is een soort digitale boekhouding waarin alle transacties in chronologische volgorde worden vastgelegd. Ze kunnen achteraf niet meer worden gewijzigd. Alle transacties zijn openbaar en door iedereen in te zien.

Als je een NFT doorverkoopt, wordt er een toevoeging in de blockchain geschreven die zegt dat het eigendom is overgedragen.

De blockchaintechnologie wordt ook gebruikt om vast te leggen wanneer iemand bitcoins overmaakt naar een andere persoon. Het verschil is dat alle bitcoins hetzelfde zijn, terwijl NFT’s uniek zijn.

Overboekingen in cryptovaluta’s zijn dus ook volledig openbaar, en de blockchain houdt bij dat de bitcoin die ik aan jou heb overgemaakt nu van jou is en niet meer van mij.

NFT’s en cryptovaluta’s zijn volledig geïntegreerd

Collins English Dictionary koos NFT als woord van het jaar ‘omdat het een convergentie is van geld en internet’.

NFT’s worden namelijk verhandeld in cryptovaluta’s, vaak in ethereum, dat na bitcoin de meest waardevolle cryptovaluta is.

De ethereum-blockchain onderscheidt zich doordat hij ontworpen is om zogeheten smart contracts uit te voeren. Een smart contract is in feite een stukje code dat een aantal specifieke voorwaarden beschrijft.

Doorgaans zal in het contract worden bepaald dat wanneer een NFT wordt doorverkocht, de artiest die het oorspronkelijke werk heeft gemaakt 10 of 15 procent van de opbrengst voor elke doorverkoop krijgt.

Dit is vastgelegd in het slimme contract op de blockchain en kan nooit veranderd worden.

Voor artiesten kan dit een duidelijk voordeel van de nieuwe digitale economie zijn, omdat zij automatisch een deel van de opbrengst krijgen wanneer werken worden doorverkocht.

NFT’s kunnen je mede-eigenaar maken van muziek en film

Als je je afvraagt waar jij nou een NFT voor nodig hebt, ben je zeker niet de enige. Maar naarmate de technologie zich ontwikkelt, ontstaan er nieuwe ideeën over toepassingen.

Meer artiesten beginnen nu hun muziek als NFT’s te verkopen.

Maar in plaats van alle rechten op een nummer als één enkele NFT te verkopen, is het ook mogelijk een aandeel in het nummer te verkopen – zeg 50 procent eigendom – verdeeld over 500 of 1000 aandelen.

Dit betekent dat fans die vroeger gewoon een album kochten of de muziek streamden, in de toekomst mede-eigenaar kunnen worden van de muziek en zelfs geld kunnen verdienen als die wordt gestreamd, op de radio wordt gespeeld of in tv-series of films wordt gebruikt.

De specifieke voorwaarden voor het verdelen van het geld zullen in het slimme contract worden geschreven.

Een van de spectaculairste experimenten van 2021 is de band Kingship. Die bestaat uit vier digitale apen uit de NFT-collectie Bored Ape Yacht Club, die eerder dit jaar voor miljoenen is verkocht.

Kingship gaat muziek uitbrengen die je op Spotify kunt streamen, maar de band is ook ontworpen om in het metaverse te leven.

© Universal Music Group

NFT-eigenaars worden een marketingmachine

Het idee is dat de kopers, die zowel fans als mede-eigenaars van de muziek zijn, er veel energie in zullen steken om de wereld te vertellen waarom die specifieke band of soloartiest zo geweldig is.

Zo maken ze reclame voor de artiest, net als bijvoorbeeld mensen die dol zijn op bitcoin of Tesla hebben geholpen om belangstelling te kweken en de koersen op te drijven.

Het betekent mogelijk ook dat een artiest niet meer in dezelfde mate als in het verleden een platenlabel nodig heeft.

Iemand die zijn muziek met succes als NFT heeft verkocht is muzikant en zakenman Justin Blau. Eerder dit jaar verkocht hij zijn album Ultraviolet voor 11,7 miljoen dollar onder de artiestennaam 3LAU, verspreid over unieke NFT’s.

Blau heeft nu het platform royal.io gelanceerd, dat andere artiesten moet helpen hetzelfde te doen.

Word mede-eigenaar van een Hollywoodfilm en ontmoet de sterren

Ook in de wereld van de film begint het NFT-concept zijn intrede te doen.

Onlangs heeft de Deense filmproducent Niels Juul, de man achter o.a. Martin Scorseses The Irishman, de productiemaatschappij NFT Studios opgericht, waarvan hij hoopt dat die de eerste Hollywoodfilm zal produceren die uitsluitend met NFT’s wordt gefinancierd.

Niels Juul hoopt tussen de 8 en 10 miljoen dollar aan NFT’s te verkopen om films sneller te financieren dan via het Hollywood-systeem.

Als je in NFT Studios investeert, krijg je een deel van de potentiële winst die de films genereren – én de kans om de steracteurs op de set te ontmoeten.

Slechts je fantasie beperkt de Web3-economie

Het is misschien lastig te begrijpen hoe deze nieuwe mogelijkheden jou en mij zullen beïnvloeden, maar je kunt proberen mentaal de tijd terug te draaien naar vóór Web 1.0 of Web 2.0.

In die tijd was het ook moeilijk te voorspellen wat de relevantie zou zijn van websites en onlinewinkels (Web 1.0) en wat later de impact van sociale media (Web 2.0) op onze communicatie en de verspreiding van nieuws zou zijn.

Web3 zou wel eens net zo baanbrekend kunnen zijn, hoewel we ons nog in zo’n vroeg stadium bevinden dat het moeilijk is te voorspellen op welke manier precies.

Er zal zeker wild worden geëxperimenteerd en alleen de verbeelding zal echt grenzen stellen aan wat er te koop wordt aangeboden – hetzij als investering, hetzij als poging om geld op te halen.

Misschien leidt dit ertoe dat we gaan investeren in allerlei kleine bedrijven, waar we ‘digitale aandelen’ in mensen of concepten waar we in geloven, kunnen kopen en verkopen.

Als je gelooft in Mark Zuckerbergs visie van het virtuele 3D-internet, dat het metaverse wordt genoemd, dan zal er een gigantische economie ontstaan op basis van het bezit van kleren, auto’s, horloges tot juwelen en nog veel meer.

Ook cryptovaluta, blockchain en NFT’s zullen hierin naar verwachting een sleutelrol spelen.

Een digitale coöperatieve beweging?

Zoals zoveel andere digitale fenomenen wordt Web3, een overkoepelende term voor de technologieën waarover we het hier hebben gehad, nu sterk gehypet.

Niemand kan echter voorspellen hoe het zal aflopen, of dat het überhaupt de volgende grote transformatie wordt.

Gezien door een idealistische bril kan Web3 het begin vormen van een soort digitale coöperatieve beweging.

Omgekeerd zullen er vrijwel zeker grote bedrijven zijn die als tussenpersoon een graantje willen meepikken en de controle over de nieuwe platforms naar zich toe zullen trekken, net als bij vorige generaties van het internet.

Bovendien is er een aantal onopgeloste kwesties die een obstakel kunnen vormen. Deze variëren van politieke regulering van cryptovaluta’s tot problemen met het enorme stroomverbruik van de blockchain.

Dus in veel opzichten is Web3 gelijk aan elke andere nieuwe technologie: er zijn veel opwindende en positieve mogelijkheden, maar er is ook een duidelijke keerzijde.

Op dit moment is Web3 echter vooral een hype – maar wel eentje met een zeer groot potentieel.