Onderzeeër

Is dit ’s werelds meest geavanceerde aanvalsonderzeeër?

Een rond de 8000 ton wegende onderzeeër vol kernkoppen is zojuist in Europa te water gelaten als de meest geavanceerde onderzeeër ooit.

Een rond de 8000 ton wegende onderzeeër vol kernkoppen is zojuist in Europa te water gelaten als de meest geavanceerde onderzeeër ooit.

Royal Navy UK

Na 11 jaar werk en wel 20 miljoen ontwikkelingsuren heeft de Britse Royal Navy haar vlaggenschiponderzeeër HMS Anson met pracht en praal te water gelaten in het noordwesten van Engeland.

Voor bijna 1,5 miljard euro krijgt de Britse marine een 97 meter lange, 7800 ton zware onderzeeër met nucleaire aandrijving, uitgerust met 38 van ’s werelds beste torpedo’s en raketten.

De HMS Anson is de vijfde nucleair aangedreven onderzeeër in de Astute-klasse van de Britse fabrikant BAE Systems en kan de grenzen van Groot-Brittannië beschermen, schrijft de Royal Navy op zijn website.

Kernkoppen gaan mee aan boord

De gloednieuwe onderzeeër is geladen met Tomahawk Block V-raketten om ze onder water en op afstand te lanceren. De prijs voor zo’n raket van 1,3 ton met een kernkop van 450 kilo bedraagt 2 miljoen euro.

De onderzeeër vervoert ook Spearfish-torpedo’s met een bereik van meer dan 50 kilometer. Deze torpedo’s wegen rond de 2 ton per stuk en hebben een kernkop van 300 kilo die een maximumsnelheid van 150 km/h kan halen.

De topsnelheid van de eigen voortstuwing van de onderzeeër is 30 knopen, circa 55 km/h.

Omdat de onderzeeër nucleair wordt aangedreven, zal hij naar verwachting in zijn geschatte levensduur van 25 jaar nooit hoeven bij te tanken, terwijl hij zijn wapens en maximaal 98-koppige bemanning rondvaart om het Britse grondgebied te beschermen.

Klaar om te vuren

De vier andere Astute-onderzeeërs van de Britse Royal Navy zijn uitgerust met soortgelijke wapensystemen.

‘De nucleaire onderzeeërs van de Royal Navy beschermen kritieke nationale infrastructuur en zijn met hun nucleaire afschrikking paraat om te vuren op wie ons kwaad wil doen,’ zei het Britse hoofd van de marine, sir Ben Key, bij de tewaterlating van de onderzeeër op de scheepswerf van BAE Systems in de plaats Barrow-in-Furness.

De werf in de Noord-Engelse havenstad in het graafschap Cumbria is de grootste van het land en heeft sinds eind 1800 verschillende marineschepen voor de Britse marine gebouwd, en vooral veel tijdens de twee wereldoorlogen.

Zonder pardon noemt sir Ben Key de HMS Anson het modernste en meest baanbrekende onderzeebootontwerp ooit.

Circa 10.000 mensen van 400 bedrijven hebben aan de onderzeeër gewerkt, en na een reeks tests in de komende weken zal hij naar een belangrijke Britse marinebasis in West-Schotland gevaren worden.

De HMS Anson heeft al allerlei tests en proefduiken ondergaan, waarvan de laatste grote duik in april 2021 naar tevredenheid verliep.

In het vroege voorjaar van 2022 dook de bijna 8000 ton wegende onderzeeër opnieuw bij de bouwplaats Barrow-in-Furness om onder andere de ballasttanks, dieptesensoren, sonars en stabiliteit onder water te testen.