Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Techniek - Voeding

VN geeft insecten plaats in voedselpiramide

In de toekomst moeten we een deel van onze eiwitten uit larven en insecten halen, als het aan de VN en EU ligt in ieder geval. En daarom hebben ze de voedingswaarde van insecten laten onderzoeken.

De eerste keer heb je waarschijnlijk een flinke klodder ketchup en heel wat wilskracht nodig, maar je kunt er maar beter aan wennen. In de toekomst staan er steeds vaker sprinkhanen en meelwormen op ons menu.

Het is namelijk de bedoeling dat insecten andere, vooral dure en milieuvervuilende eiwitbronnen zoals varkens en rundvee gaan vervangen.

Dat schrijven de de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN en de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. En dus hebben ze nu de voedingswaarde en voedselveiligheid van een insectendieet officieel laten onderzoeken.

De conclusie van het rapport is dat je een heel gezond en voedzaam dieet kunt samenstellen met de 1900 eetbare insecten die op dit moment bekend zijn.

INSECTENPIRAMIDE: Dit is een kleine selectie uit het eetbare ongedierte, gesorteerd op voedingswaarde. Eet het meest uit het onderste deel van de piramide, en het minst uit het bovenste deel. Klik om in te zoomen.

Miljoenen mensen eten dagelijks insecten

In grote delen van de wereld is al lang bekend dat insecten erg voedzaam zijn. In veel Aziatische, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen is het zelfs heel gewoon om insecten te eten.

En niet zonder reden! Ze zitten boordevol eiwitten en mineralen. Zo bevatten de schaal en het skelet van sommige insecten veel kalk.

Nog een voordeel is dat insecten veel korter leven. Hierdoor is de ophoping van chemische verontreiniging en zware metalen in hun lichaam veel minder.