Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kasten met sla moeten het klimaat redden

Door verticaal sla te kweken wil het bedrijf Nordic Harvest ruimte, water en CO2 besparen bij de voedselproductie van de toekomst.

De gewassen van de toekomst moeten worden gekweekt in industriegebouwen in de stad. Volgens het Deense Nordic Harvest is verticale landbouw namelijk een van de oplossingen die het klimaat kunnen redden.

In een loods van 7000 m2 is het bedrijf een kwekerij gestart.

In stellingkasten worden sla en kruiden in bemest water gezaaid, en ze krijgen licht van speciale ledlampen.

De lampen maken verticaal kweken mogelijk: als elke plant zijn eigen licht heeft, hoef je je geen zorgen te maken over de schaduw van het schap erboven.

🎬 Kijk Nordic Harvest de kunst af

250 keer zo veel eten als eerst

Het ruimtegebruik is een van de voordelen van verticale landbouw. Door de planten in meerdere lagen en dicht op elkaar te zetten, is er veel minder ruimte nodig dan bij traditionele landbouw.

Als beide soorten landbouw evenveel ruimte zouden krijgen, zou je volgens Nordic Harvest met verticale landbouw zelfs 250 keer zo veel gewassen kunnen kweken. Dat maakt deze manier van verbouwen aantrekkelijk voor stedelijke gebieden, waar relatief weinig plek is.

Ook het klimaat vaart er wel bij: er komt landbouwgebied vrij voor herbebossing, en omdat het voedsel in de stad wordt geproduceerd, is er ook nog eens minder vervuilend transport nodig.

Als je sla niet van ver hoeft te komen, wordt de CO2-uitstoot aanzienlijk verlaagd.

Geen bacteriën of ongedierte

Nordic Harvest bedient zich van hydroponie of hydrocultuur: kweken in water zonder aarde. Zo kunnen de planten makkelijker en directer voeding krijgen.

Als je grond bemest met bijvoorbeeld gier of dode planten, moet de mest door schimmels of bacteriën worden afgebroken voordat de plantenwortels deze kunnen opnemen. Maar hangen de wortels rechtstreeks in voedselrijk water, dan zijn de bacteriën overbodig.

Op die manier kunnen de planten ook niet ziek worden door eventuele gevaarlijke bacteriën of ongedierte in de grond. En je bespaart veel water bij de productie, doordat je de planten minder water hoeft te geven en minder hoeft te wassen dan anders.

Nordic Harvest zegt 95 procent minder water te gebruiken dan bij traditionele landbouw het geval is.

De bomen – of de sla – groeien echter niet tot in de hemel. De ledlampen die bij verticale landbouw worden gebruikt, slurpen stroom, wat het klimaat verder kan belasten. Daarom neemt Nordic Harvest duurzame energie van windmolens af.