Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

insekter mad TOP
Techniek - Voeding

Je eet een halve kilo insecten per jaar

Elk jaar vinden insecten als bladluizen, maden en larven via groente en fruit die je in de supermarkt koopt hun weg naar je maag. En dat zijn er niet weinig.

Bladluizen in de spinazie en larven in bevroren bessen.

Elk jaar krijgen we een halve tot een hele kilo insecten binnen, die zich in onze etenswaren hadden genesteld. Dat is de schatting van Scientific American.

Kleine beestjes komen in de levensmiddelenproductie van nu onvermijdelijk in het eten terecht, maar dit is niet schadelijk voor de gezondheid.

Insecten zijn goed voor je

Maden, bladluizen, larven, mijten en piepkleine tripsen kunnen achterblijven op de broccoli of op het fruit dat als sap in je koelkast belandt.

Er is niet aan te ontkomen, tenzij je alle groenten en vruchten bespuit of minutieus door vlooit voordat ze in de fabriek worden verwerkt – en dat is niet alleen heel ongezond, maar ook nog eens heel duur.

De insecten zijn echter niet schadelijk. Er bestaan zelfs wel 1900 soorten insecten die niet alleen eetbaar zijn, maar zelfs veel eiwitten bevatten en vol zitten met gezonde bestanddelen als zink, ijzer en vitamine A.

Zelfs voor insecten is er een grens

De Amerikaanse voedselautoriteit noemt insecten of resten daarvan in het eten 'natuurlijke of onvermijdelijke kwaliteitsfouten' als ze geen gevaar vormen voor de consument.

De autoriteit heeft zelfs een lijst voor het maximum aantal eenheden insecten opgesteld voor verschillende levensmiddelen. Dit zijn enkele voorbeelden: