Vrouw eet appel
Techniek - Voeding

Hoe schoon wordt fruit als je het wast?

Als je een appel afspoelt onder de kraan, gaan de meeste bacteriën er wel af. De schadelijke pesticideresten zijn echter hardnekkiger.

Op fruit zitten verschillende micro-organismen, en sommige daarvan kun je er met water af spoelen.

Op bijvoorbeeld een appel kunnen allerlei ziekmakers zitten.

Salmonella, listeria, colibacterie?n, norovirussen, amoeben en spoelwormen leiden tot diarree en vergiftigingsverschijnselen, maar niet als je de vrucht eerst afspoelt.

Vaak blijven er resten pesticide achter

Dergelijke ziekteverwekkende microorganismen verdwijnen daardoor vrijwel helemaal.

Pesticideresten zijn lastiger weg te krijgen doordat ze zijn ontwikkeld om aan groente en fruit vast te blijven zitten om ze vrij van ongedierte te houden.

Er zijn door voedselautoriteiten wereldwijd echter grenzen vastgesteld voor de hoeveelheid pesticideresten die groente en fruit mogen bevatten om veilig gegeten te kunnen worden.

Boosdoeners kunnen zich verstoppen

Bacterie?n, pesticiden en andere micro-organismen hechten zich niet op dezelfde manier aan een vrucht. Sommige dringen door de schil, terwijl andere een laagje op de buitenkant vormen. Daardoor kun je er niet zeker van zijn dat je van alle micro-organismen af bent wanneer je een vrucht afspoelt.

|

Gaatje in schil kan appel ziek maken

Op de planten waaraan vruchten groeien komen echter ook van nature micro-organismen voor. Als die een vrucht binnendringen, kunnen ze die ziek maken en ontstaan er rotte plekjes.

Deze kun je niet wegwassen, want de plekjes zitten in het weefsel of de cellen van het vruchtvlees, maar deze natuurlijke micro-organismen zijn geheel ongevaarlijk.