Het idee is om een alternatief voor de techreuzen te creëren.
Volgens Dorsey kan dat door een ‘open en gedecentraliseerd protocol’ voor sociale media op te bouwen, dat ook ten grondslag moet liggen aan Bluesky.
Techreuzen hebben te veel macht over data
Dorsey streeft ernaar dat niet één groot bedrijf het monopolie op de gebruikersgegevens heeft. Bedrijven en particulieren moeten in zijn visie de kans hebben om hun eigen apps, diensten of aanbevelingsalgoritmen te bouwen op basis van dezelfde onderliggende netwerken en gegevens, die vrij beschikbaar moeten zijn.
Dit model staat in schril contrast met de manier waarop sociale media als Instagram en Twitter hun geld verdienen. Deze staan onder controle van een moederbedrijf, dat kan doen wat het wil met de algoritmen en gebruikersdata.
Dorsey wil de ‘muur’ die nu voorkomt dat gebruikers van verschillende sociale media met elkaar communiceren, slechten. Vind je de automatische aanbevelingen van YouTube bijvoorbeeld maar niks, dan moet je kunnen overschakelen op een andere app die dezelfde video’s aanbiedt, maar met een ander aanbevelingssysteem.
Het is nog niet bekend wanneer de app klaar is om live te gaan.
Het fundament van het nieuwe sociale platform werd in 2019 al gelegd en gefinancierd door Twitter, maar volgens het bedrijf is het volledig zelfstandig.